Frågan om flygfält debatteras vidare

I kölvattnet av att domstolarna nu sagt sitt försöker boende kring Vängsö flygfält och företagare i kommunen fortfarande påverka Gnesta kommun att begränsa flygklubbens framtida planer. Flygklubbens ordförande menar att det framför allt är namnbytet som skapat oron.

Gnesta2014-02-20 06:54

Anders Brucefors, mer känd på orten som grundaren av och styrelseordförande för Rekal, är en av de fyra Gnestabor som nu skrivit till de tre kommunalråden och vill ha svar på frågor kring Vängsö flygfälts nya detaljplan. De vill att kommunen ser över hur miljön påverkas av flygfältets nya detaljplan. De ifrågasätter alltså inte om detaljplanen är riktig, utan undrar hur kommunen tänkt kring miljön. Brucefors säger att han är övertygad om att framför allt motortrafiken på Vängsö flygfält kommer att öka. Att flygfältet bytt namn till Stockholm-Gnesta och vill anlägga en asfaltbana lägger han stor vikt vid.

– Segelflygen behöver ingen asfaltbana, säger han.

För någon vecka sedan fick gruppen svar från kommunalråden. Brucefors är inte nöjd med det svar man fick.

– Det känns som en djup suck, de svarar ju inte på våra frågor, säger han och tillägger att de kommer fortsätta att strida i ärendet.

Robert Speich, ordförande för Östra Sörmlands flygklubb, säger bestämt att man inte planerar för någon flygverksamhet i stor skala. Snarare handlar asfaltbanan och nya hangarer om överlevnad. Medlemsantalet har stadigt sjunkit sedan 1980-talet och kanske kan banan och hangarerna locka nya entusiaster hoppas han. Drömmen vore att få till ett sportflygcenter med tävlingar och uppvisningar. Men Speich tror inte att medlemsantalet kommer att öka så mycket som flygklubben önskar.

– Det kommer nog inte komma så många som behövs. Vi kanske kan locka några av de piloter som blivit utslängda från Bromma, men de flesta stockholmare tycker nog det är alldeles för lång väg att åka, säger han.

Speich förstår inte riktigt den oro som finns bland vissa Gnestabor. Tomterna runt flygfältet säljer dåligt, men det gör även tomterna i Laxne påpekar han. Och även om antalet flygrörelser, starter och landningar, skulle öka från de i dag 3 000 så är det inte troligt att man kommer upp i de 16 000 man har tillstånd för. Oron handlar nog snarare om något annat tror Speich.

– När vi bytte namn till Stockholm-Gnesta så började det. Innan har det inte varit några klagomål. Vi bytte namn för att det skulle vara lättare för folk ute i landet att hitta oss, men en del tycks tro något annat, förklarar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!