Eleverna går i årskurs sex och har under hösten jobbat med källkritik. Men ämnet är inte nytt på skolan och tidigare har de till exempel jobbat med att lära sig att känna igen "fake news".
– Den här terminen har vi jobbat med Sörmlands nyheter. Vi har till exempel pratat om källtillit. Jag vill att eleverna ska vara kritiska till det som de läser, säger Cathrine Flemström, lärare på Frejaskolan.
Undervisningen har också gått ut på att känna igen trovärdiga medier.
– Vi har tittat på vad som utmärker etablerad medias nyhetsrapportering – till exempel på ansvarig utgivare och namngivna reportrar vid varje reportage och vilka källor som man kan lita på.
Och ämnet tycker Cathrine Flemström är viktigt att belysa.
– I många andra fall vet eleverna att de kan dubbelkolla saker de läser på nätet med till exempel nationalencyklopedin, men när det kommer till nyhetsrapportering så behöver vi lära dem varför vissa källor är mer trovärdiga och varför det också är rimligt att förlita sig på dem.
Eleverna har också lärt sig att se skillnad på vad en journalist har skrivit och vad en privatperson kan ha skrivit.
– Det är många elever som teoretiskt vet att de ska ställa sig frågorna om vem det är som säger något och varför. Men precis som med många vuxna behöver de fortsätta att träna, både på att vara källkritiska och veta vilka de kan ha källtillit för, säger Cathrine Flemström.