Frejatrafiken fortfarande olöst

Diskussionerna om Frejahallens ombyggnad fortsätter. En trygg trafikmiljö är den stora knäckfrågan när olika intressen möts på Gnestahöjden.

Gnesta2013-12-17 17:56

Länstrafiken behöver få plats med tre bussar på en gång utanför Frejaskolan i Gnesta. Samtidigt kräver barn, föräldrar och skolpersonal gång- och cykelbanor för att miljön utanför skolan ska bli säkrare, något kommunen stöttar. Intressena möts i en konflikt när utrymmet inte riktigt räcker till.

Dagens mest kritiska tidpunkter är morgonen, när eleverna kommer till skolan, och eftermiddagen, när lektionerna är slut. Då ska barnen lämnas och hämtas på ett säkert sätt av såväl bilburna föräldrar som skolbussar.

– Det första förslaget var inte så bra för busstrafiken, det var för trångt och för lite plats. Men vi har en ganska bra dialog med kommunen och fortsätter diskussionerna efter nyår. Vi har ju de bussar vi har, och de måste få plats, säger Ingemar Bergström, trafikutvecklare på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, där länstrafiken är en del.

Enligt Christer Andén, kommunens samhällsbyggnadschef, finns ingen direkt lösning på trafikproblemet just nu. Närmast i tiden ligger att politikerna i miljö- och byggnämnden klubbar bygglovet, vilket sker i morgon, torsdag. Därefter kan diskussionerna om trafiken fortsätta.

Första prio är att få ordning på parkeringssituationen i Frejaområdet. De vita rutorna räcker inte till för skolpersonal, besökare och sporthallens användare.

– Nämnden kan ge okej för bygglovet utan att ha löst en optimal trafikföring. Man behöver främst se till att parkeringsfrågan är löst, säger Christer Andén.

Ingen ny stor parkeringsplats planeras på Gnestahöjden. Snarare handlar det om att sprida ut parkeringsmöjligheterna på flera platser och om att tidsbegränsa p-tiden. Exempelvis kan dagens "skolparkeringar" förkortas till klockan 17 och därmed göra plats för Frejahallens besökare inför kvällen.

Förändringar har redan påbörjats, med ett övergångsställe och planering för nya skyltar. Arbetet sker i etapper.

– Det är svårt att förena alla intressen. Nu får man finslipa detaljerna så det fungerar för personal, busstrafik, elever och föräldrar som ska hämta barn, säger Christer Andén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!