Fullt "polispådrag" i Björnlunda – tränade körteknik

En hård inbromsning, en snäv kurvtagning och sedan full gas igen. Återigen tränar polisen körteknik i de sörmländska svängarna.

Polisaspiranter från Eskilstuna och Norrköping tränar körteknik i Björnlunda.

Polisaspiranter från Eskilstuna och Norrköping tränar körteknik i Björnlunda.

Foto: Andreas Tun Hedfors

Gnesta2022-02-01 20:45

Det väckte visst uppseende i Gnesta när 16 poliser i full mundering samlades vid torget på tisdagen. Men det var inget presidentbesök å färde – bara lunch för polisbilskursen.

– Det är kul. Lärorikt, intensivt, men kul. Väldigt bra instruktörer, säger Alexandra Persson, polisaspirant från Norrköping.

undefined
"Det svåraste är ju att man ska våga ta för sig av hela vägbanan, våga ta plats", säger Alexandra Persson, 30.

Hon övar under veckan tillsammans med kollegor från Eskilstuna – Nyköpingspolisen har inga aspiranter i år men ställer upp med instruktörer.

Körteknikutbildningen skulle ha skett i kurvorna vid Solbacka i Stjärnhov, men det var "isgata" på platsen. Lärarna valde istället 223:an mellan Björnlunda och Väster Malma för att öva kurvtagning.

undefined
En kraftig inbromsning, ett bra linjeval och en kraftig acceleration är grunderna i bra polisiär kurvtagning, enligt trafikpolisen i Nyköping.

– Det handlar väldigt mycket om att svänga så effektivt du kan, där du får med dig farten ut ur kurvan, berättar polisinspektör Anders Hammar Öresjö.

Vad är momenten i en sådan sväng?

– En kraftig inbromsning, bra linjeval och en kraftig acceleration ut ur kurvan.

"Det är lite svårt med tajmingen: När du ska börja bromsa, när du ska börja skära in," funderar en av de nybakade aspiranterna när gruppen diskuterar övningen.

undefined
Vid biljakter behöver polisen tänka på olycksrisken både för framförvarande och egen bil, berättar Anders Hammar Öresjö, polisinspektör i Nyköping.

Hammar Öresjö och hans instruktörskollega för dagen uppmanar eleverna att passa på och överdriva momenten, för att hitta rätt känsla.

– Alla kommer inte köra lika fort i slutet av veckan, men alla ska köra lika säkert.

Efter aspiranttiden väntar ytterligare tio dagars utbildning innan de nya poliserna får köra med sirener och blåljus påslagna.

Hur bra är en polisbil jämfört med en vanlig bil?

– Prestandamässigt är det som en vanlig bil. Man har förstärkt så att de blir lite styvare och tål lite mera stryk, men det är inga racermaskiner.

undefined
Som civilist har du polisens ögon på dig, men som polis har du allmänhetens ögon på dig, konstaterar polisaspirant Alexandra Persson från Norrköping.

När har körandet spelat roll i din yrkesutövning?

– I princip är det vid varje tillfälle. Oftast är det så att någon ringer och vill att polisen ska vara där så fort som möjligt. Och då är ju körningen A och O, säger Anders Hammar Öresjö, som varit i tjänst i 19 år.

Hur ofta blir det biljakt för dig?

– Inte särskilt ofta. När det blir det så ibland vinner vi och ibland förlorar vi.

– Det är inte ovanligt att vi får avbryta, om han är tillräckligt dum i huvudet, han som kör framför.

Alexandra Persson är nöjd med polisutbildningen hon just avslutat och förväntansfull inför det halvår aspiranttjänst som just börjat.

Vad är svårast att tänka på när man ska göra en bra polissväng?

– Det svåraste är att man ska våga ta för sig av hela vägbanan, våga ta plats. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!