Redan i början av 90-talet gjordes en utredning angående en gång- och cykelväg mellan Gnesta och Björnlunda. Prislappen visade att kostnaderna låg i 16-miljonersklassen, något som Gnesta kommun ansåg vara för dyrt. Scenariot upprepade sig 2015, tjänstemannaomdömet som hela kommunstyrelsen ställde sig bakom löd att det var för dyrt och därför inte värt att prioritera upp.
Johanna Dahl startade en Facebookgrupp med beskrivningen "En grupp för dem som längtar efter att kunna cykla och promenera mellan Björnlunda och Gnesta", som i skrivande stund har 288 medlemmar. Där diskuteras möjligheter och förslag till huruvida gång- och cykelvägen kan byggas samt hur man ska gå till väga för att bygget ska påbörjas. I november 2016 lämnade Björnlundas byalag in en namnlista med över 500 namn till kommunen för att väcka liv i frågan. Johanna Dahl, som även är byalagets ordförande kände sig hoppfull då eftersom att den ska ha hjälpt Gnesta kommun att få frågan högre prioriterad på länsnivå.
– Det känns väldigt bra. Jag känner mig hoppfull och vi ger inte upp, kommenterade Johanna Dahl till SN i slutet av februari.
Väg 57, där man vill ha gång- och cykelvägen, ägs av Trafikverket som får besluta om hur det ska bli.
– Regionförbundet Sörmland har gjort ett förslag som handlar om byggande av vägar, cykelbanor, kollektivtrafik med mera. En av massvis av punkter handlar om just detta. Man kollar på hur behoven ser ut, vilken nytta man skulle få, kostnader det handlar om och så vidare. Beroende på hur det ser ut kan det komma att bli ett objekt, säger Patrik Nissen, samhällsbyggnadschef vid Gnesta kommun.
Vid nästa kommunstyrelsesammanträde den 23 oktober kommer ärendet att tas upp.