Glashal väg oroar: "Vart ska brandkåren ta vägen?"

Kjell Gustafsson bor i höjd med Stora Åsa. Vägen mellan Skeppsta och Öllösa är glashal och har gjort sopbilen har fått vända om och Kjell har fått ta en annan väg hem.

Kjell Gustafsson bor mellan Skeppsta och Öllösa. Han är bekymrad över väghållningen på väg 889.

Kjell Gustafsson bor mellan Skeppsta och Öllösa. Han är bekymrad över väghållningen på väg 889.

Foto: Jessica Edeson

Gnesta2022-01-05 04:11

– Det är halt som på en spegel. Snön har packats och sedan har det regnat på den. Det här är ingenting som man blir tagen på sängen av nu på morgonen, säger Kjell Gustafsson som bor i närheten av Stora Åsa, mellan Skeppsta och Öllösa.

Kjells största farhåga är att räddningsfordon inte ska kunna ta sig fram.

– Om en ambulans behöver åka upp här så riskerar man att den inte kan det och om det börjar brinna, vart ska brandkåren då ta vägen, frågar han sig.

Sopbilen har fått vända och skolbussar och postbilen behöver också trafikera vägen.

– Vi betalar vägskatter och man pratar mycket om nollvisionen, men man kan fråga sig om det har något med det här att göra.

Kjell har bott i området sedan 1994.

– Det har varit ett par, tre gånger som det har varit riktigt halt. Man får ta det otroligt försiktigt i tio kilometer i timmen. Man törs inte bromsa eller gasa.

Och fortsätter:

– Vi är nio mil från Stockholm, men vi är outsiders. 

undefined
Vid lunchtid på måndagen fick Kjell vända och välja en annan väg hem.

Svevias platschef i Flen, Björn Palm, som ansvarar för underhållet på vägen hänvisar frågorna vidare till Trafikverket.

– Vi sätter inte de parametrarna. Vi är bara entreprenör och sköter kontraktet "by the book", säger Björn Palm.

Trafikverket har klassat vägen som en "standardklass fem", vilket är att vägen har den lägsta prioriteringsklassen. 51 000 kilometer av de totalt 98 000 kilometrarna väg i Sverige har just den klassningen.

– Det handlar om när, var och hur man ska utföra underhållet. För klass fem så ska det ha kommit tre centimeter snö, det först då man ska åtgärda sträckan på sex timmar, säger Ingvar Arebratt, tillförordnad enhetschef för region öst på Trafikverket.

Trafikverkets klassningar utgår kort och gott utifrån hur många som trafikerar vägarna.

– Om det fanns hur mycket pengar som helst så skulle alla vägar ha samma standardklass. Men det innebär inte att vägen får vara hur hal som helst. Vi har fortfarande friktionskrav även om de vägarna kan upplevas som väldigt hala.

Och fortsätter:

– Stundtals kan det bli ett problem, absolut. Det kan bli riktigt halt, men för den skull ska inte entreprenören strunta i att göra något. De ska bekämpa, ploga och sanda. Vi rekommenderar man ringer direkt till entreprenören eller trafikledningscentralen. Till ledningscentralen kan man ringa och klaga på vinterväghållningen och då kontaktas entreprenören.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!