Skolbuss körde i diket – chaufförer oroas över säkerhet

Ett barn hamnade i diket, andra fick inte åka alls eller i krypfart. Skolbusschaufförer i Gnesta och Trosa underkänner vägunderhållet.

Chauffören Bertil Blom, 73, har fått nog av ishala småvägar. "Barnen kommer försent. Och så får man skäll av sjuåringen: Stoppa tiden!"

Chauffören Bertil Blom, 73, har fått nog av ishala småvägar. "Barnen kommer försent. Och så får man skäll av sjuåringen: Stoppa tiden!"

Foto: Andreas Tun Hedfors

Gnesta2022-02-04 20:00

Den lilla skolbussen stod nästan still, men gled på fredagsmorgonen ändå av Hungavägen i Trosa.

– Det var en tonåring i, både han och chauffören klarade sig bra, säger Eje Plog, trafikledare på Åkerbergs trafik.

– Visst har det varit en konstig vinter, men bara för det behöver underhållet inte vara undermåligt.

På vissa grusvägar i Gnesta och Trosa är det tidvis omöjligt att ta sig fram säkert, enligt bolagen som kör barnen.

– Det är så halt så det går varken att gasa eller bromsa på vissa vägar ute i skogarna nu. Man har noll fart och likt förbaskat glider man rakt fram i kurvorna, utropar Bertil Blom.

Vid vägkanten längs 57:an mot Björnlunda pustar han ut efter morgonens olustiga körning. Kollegan Gun Gustafsson kommer förbi, tillsammans har de kört professionellt i runt 50 år.

– Det är rena skridskobanan, säger hon och konstaterar att ett par barn får hämtas av föräldrarna i dag (fredag) om inte grusbilen hinner komma.

undefined
"Jag har redan ringt två föräldrar i dag och sagt att de får möta upp vid Skeppsta gård, för är det inget grus där i dag kommer man inte fram", berättar skolskjutsföraren Gun Gustafsson.

Blom bävade inför eftermiddagen.

– Det är ett jäkla dilemma: Vi kan vägra, men då står du där som en riktig taskmört. Eller köra, med risk för avåkning och bärgning och skador.

Vad behöver göras?

– Vägfogdarna måste ut på morgonen och fixa, grusa upp vägen! Men de på vägföreningen säger att det blir dyrt.

Entreprenören Pontus Klasson brummar förbi i en traktor med grus bakpå och nyanserar bilden.

undefined
Bertil Bloms minibuss kanar fram. Förarna våndas inför valet många dagar: Vägra köra och ställa till det för barnen och föräldrarna. Eller köra med risk för en olycka.

– Det här var väl lite svårt att förutse, det var snö i natt som slog över sen. Det kunde ha blivit snöröjning, det är lite svårt att tajma in.

Både statligt och privat skötta vägar får kritik av chaufförerna. Skeppsta-Eklunds vägsamfällighet, med nio kilometer backig väg och knappt 120 000 kronor i statsbidrag, försöker hålla en rimlig standard.

undefined
Dubbdäck sätts på skolskjutsen inför varje säsong, "men de slits ju när vi kör 98 procent på barmark", säger Bertil Blom.

– Ett enormt kapital skulle behövas för att ha beredskap att köra direkt och täcka upp allt, säger ordföranden Bror Larsson.

Är standarden okej?

– Allting kan bli bättre, Men veckan som gick nu hade Trafikverkets vägar isbark. Ställer man högre krav på oss än på dem?

Enis Gradisic, delägare på VTV Taxi som sköter skolskjutsen i Gnesta, säger att man har tagit upp det dåliga vägunderhållet med kommunen. 

undefined
"Egentligen ska det inte vara vår uppgift, det är boende eller föräldrar som ska se till att det är fina och rena vägar", säger Enis Gradisic, delägare i VTV Taxi som kör skolbarn i Gnesta.

Vissa chaufförer oroar sig för att firman inte får betalt om de inte vågar köra?

– De är anställda och ska inte behöva ta en sådan smäll. Och vi har ett jättebra samarbete med kommunen, så jag tror inte att det skulle vara några problem att få betalt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!