Gnesta är återigen ett öl-Mecka

1963 lades Gnesta Bryggeri ner men idag är fyra bryggerier i full gång. Framgångsreceptet är att bryggarna är mer kollegor än konkurrenter. Dessutom har de helt olika inriktning.

GNESTA2016-11-01 09:23

Först och främst handlar öl om smak inte fylla. Det skriver nog alla fyra bryggerier i Gnesta under på. De har nischat sig på olika sätt. Hembryggeriet som drivs av Sebastian Spendrup huserar i det gamla vackra Gnestabryggeriet som man delar med konstföreningen Art Lab. Bryggeriet satsar på egen öl som säljs på Systembolaget och restauranger, man brygger även öl efter kunders önskemål, exempelvis har Bistro Bar i Gnesta en egen öl. Affärsidén är att hjälpa folk som vill brygga sitt eget öl.

– Hit kommer alla möjliga människor -familjer, kompisgäng, bröllopspar, pensionärer och tjejgäng. Det går riktigt bra och det är kul att Gnesta återigen finns på ölkartan.

Sebastians pappa Jens och hans fru Mia Spendrup är även delägare i Hembryggeriet. På frågan om det ger fördelar svarar Sebastian:

– Det är två helt olika världar med olika värden. Bryggerier med stora resurser kan ju brygga öl som smakar likadant varje gång, vilket är en konst. Men jag vill att gårdsförsäljning ska bli laglig av kulturhistoriska skäl.

Ölhistoria är även ingången till ett samarbete med Den bryggande holländaren, Wilbert Duijvesteijn. Tillsammans ska de brygga ett kryddigt öl med Brettanomyces, ett slags jäst, enligt ett gammalt recept.

– Här brygger vi inte IPA och APA-sorter utan vill ta fram nya smaker genom belgisk öl. Red Sonja säljer bra så den ska vi utveckla. Vi gör en riktig "Flanders Red 'av henne, på ekfat och en andra jäsning med Brett, berättar Wilbert.

– Svårigheterna för mikrobryggerier är de vanliga produktionsproblemen; utrustningen, tryckfel, formulär och bokföring som ska göras när du är som tröttast. Dessutom är det inte helt enkelt att även vara försäljare när man inte riktigt behärskar språket, säger Wilbert på engelska.

Han hoppas på ett smidigare system som ska snabba på processen med att snabbt få ut öl på hyllorna på Systembolaget.

– Drömmen är att få sälja purfärsk öl gjord på färska ingredienser istället för tre månader gammal säsongsöl!

Gnestaapan är den mest populära flasköl som Södermännen tagit fram i det lilla källarbryggeriet hemma hos Daniel Rosin i Gnesta. Trots ett litet utrymme så kan de fyra inblandade leverera hundratals liter öl i månaden.

– Vi kör ut ölen till kunderna en vardagkväll i veckan efter våra ordinarie jobb. Jag tar min egen bil när jag lämnar flaskorna på Skottvång, säger Daniel Rosin.

Södermännen har låga omkostnader och ett litet lån och kommer fortsätta med öl så länge det är kul och efterfrågan finns. Gnesta Bränneris huvudprodukt är fortfarande sprit. Destillatör Malin Edman Brogarth som är uppvuxen i Gnesta vet att orten saknat lagerölen som försvann för 50 år sedan och tog därför initiativ till att brygga ett liknande öl.

– Även om ölen verkligen är jättepopulär så tjänar vi inget på att brygga på grund av de små volymerna, säger Malin.

Varför är det så få kvinnor som dricker öl?

– Nja, är det så? Det är väl helt enkelt en smaksak, många kvinnor har kanske inte hittat en god öl ännu. Men kan nu kan de pröva vår öl när en batch (1000 liter) av Gnesta Lager återigen säljs på Systembolaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om