Gnesta får entimmestrafik från och med december

På måndag kommer utkastet till en ny tågplan 2015. SN kan avslöja att beskeden är positiva för pendeln, åtminstone för den här gången. Gnestaborna får äntligen sin entimmestrafik. Men kampen är långt ifrån över.

Foto:

GNESTA2014-07-05 08:53

De luckor mitt på dagen då enbart tvåtimmarstrafik förekommer kommer från och med december i år att täppas till av extra tåg. Det innebär att Gnesta får entimmestrafik mellan 06.00–22.00.

– Det är ju trevligt. Det här är bra för Gnestapendeln, för alla skolelever och folk som rör sig mellan Stockholm och Södertälje, säger samhällsbyggnadschefen Christer Andén.

Många har reagerat på långa väntetider i Södertälje hamn, men enligt Christer Andén kan det finnas en ljusning även där.

– Det såg iallafall inte sämre ut.

Enligt Jonas Westlund, försäljningschef på Trafikverket, är läget mer stabilt nu än i fjol.

– I fjol hade vi problem på grund av konkurrenssituationen mellan Stockholm – Göteborg och det spillde över på Gnestapendeln, säger han.

Även om konkurrensen är kvar, har aktören Citytåg dragit sig ur, vilket underlättat processen något. Dessutom har Trafikverket börjat få rutin på att göra tågplaner, menar Jonas Westlund.

– Det här är ett bättre och mer genomarbetat förslag.

Vad gäller Sörmlandspilen blir det inga större förändringar, förutom något kortare restider för vissa tåg på grund av förbigångar som försvinner.

Trafikverket har tidigare lovat att prioriteringskriterierna som avgör vilka tåg som ska få tillgång till spåren, ska ses över. Detta efter massiv kritik mot att affärsresor anses ha större samhällsekonomisk nytta än pendelresor.

– Vi ska göra en översyn, men har beslutat att göra det till tågplan 2016. Kriterierna måste arbetas igenom ordentligt, säger Jonas Westlund.

På måndag kommer ett utkast till tågplan 2015, som ska ut på en remissrunda till de sökande till spåren. Utkastet läggs även ut på Trafikverkets hemsida. Det slutgiltiga beslutet tar Trafikverket den 26 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om