Tidigare har utlandsfödda elever som kommit till Gnesta blivit placerade i en vanlig klass, men fått stöd genom svenska som andraspråks-undervisning.
– När vi har fått fler elever med annan bakgrund har vi sett behov av att ha någon typ av förberedelsegrupp, säger Magdalena Eberhardsson, rektor på Frejaskolan 6–9 där förberedelseklassen kommer att vara placerad.
Enligt Monica Harlin, chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Gnesta, handlar det också om en förändrad lagstiftning: kraven på att kommunerna ska ha en verksamhet där elevernas kunskaper kan kartläggas har ökat. Syftet är att bättre kunna bedöma vilket stöd de behöver och på vilken nivå de ska börja sin skolgång i kommunen.
– De här eleverna har i regel inte så mycket tid på sig: de kommer ofta till grundskolans sista år. För att göra deras skolgång optimal måste vi ha mer kartläggning och ett mer strukturerat arbetssätt, säger Magdalena Eberhardsson.
Att eleverna nu får möjlighet att gå i en förberedelseklass betyder dock inte att de kommer att separeras från skolans andra elever. Alla elever kommer fortfarande klassplaceras.
– I vissa ämnen kan de vara med väldigt tidigt, idrott till exempel, säger Magdalena Eberhardsson, och påpekar samtidigt att det inte är pedagogiskt för någon att sitta med på en natur- eller samhällsvetenskapslektion om man inte förstår språket.
När höstterminen drar i gång kommer ett tiotal elever ingå i förberedelseklassen. Hur stort behovet kommer vara i framtiden är svårt att sia om, särskilt som det ännu är oklart om och i så fall när det blir ett asylboende på Solbacka i Stjärnhov.
– Det gör att vi kan ha ett antal barn som vi ska bereda skolgång. Vi har ungefär en månad på oss att skapa plats för dem, säger Monica Harlin.