Gnesta sticker ut i mobbningstatistik

Trots, eller kanske på grund av, likabehandlingsplaner och förtroendegrupper sticker Gnesta kommun ut i statistiken med flera anmälningar till skolinspektionen angående mobbning. Nu hoppas de kunna komma till rätta med problemet.

Gnesta2013-10-14 06:34

Sju fall av mobbning på Gnestas skolor har anmälts till Skolinspektionen under de tre senaste åren. En hög siffra jämfört med andra kommuner i samma storlek. Linda Lundin är ordförande för Barn och ungdomsnämnden i Gnesta kommun och överraskad över siffrorna.

– Jag visste inte att vi stack ut så pass, säger hon.

– Det är beklagligt, men jag vill tillägga att varje fall hos skolinspektionen prövas och än har de inte kommit med någon anmärkning. Det betyder att vi vidtagit åtgärder där det behövts.

För att komma till rätta med problemet med mobbning, utsatthet och utanförskap jobbar kommunen med ett flertal olika likabehandlingsplaner. Det finns en plan för varje verksamhet.

– De är till för att förebygga, för att vi ska kunna skapa en trygg miljö där alla känner att de kan mötas.

För att vara säkra på att likabehandlingsplanerna följs har man fjorton processledare som jobbar ute i kommunens verksamheter.

– De ska fungera som ett stöd till cheferna och vi strävar efter att det ska finnas en sådan ledare inom varje verksamhet, säger Lundin.

Lundin har en teori om att kommunens satsningar på att jobba förbyggande också kan vara en av anledningarna till att så många anmälningar gjorts.

– Vi jobbar med det och lyfter upp det till ytan, våra elever är medvetna om vad en kränkning är och när fler vet det är det också fler som kan anmäla.

– Vi har lärt oss mycket och tar väldigt allvarligt på varje situation. Numera finns det ingående rutiner på hur man ska gå vidare, nästan som en checklista.

Ett konkret exempel på hur man jobbar mot mobbning är att man på Frejaskolan förbjudit "skojbråk". En lek som inte sällan slutar i tårar. På högstadiet finns det också en förtroendegrupp på skolan där elever och lärare arbetar tillsammans. Biträdande rektor Maja Thorsén är ansvarig för gruppen tillsammans med personal från elevhälsan och skolans studie- och yrkesvägledare.

– Vi tillsammans med en eller två elever från varje klass träffas varje vecka. Vi pratar mycket och tar upp olika begrepp så vi pratar samma språk och känner oss bekväma. Sen kör vi en runda, eleverna får berätta om vad som hänt sen sist, om de sett något.

Om någon uppmärksammat någon form av kränkning får eleven stanna kvar efteråt och berätta mer, allt för att hålla det så anonymt som möjligt.

– Det har absolut kommit upp saker under de här mötena som läraren inte vetat om, det är en värdefull grupp och värdefull tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!