Gnestabon köpte Teslan fabriksny och betalade 741 000 kronor.
Men bilen visade sig ha ett fel som den enligt Gnestabon delade med många andra Teslor av modell 3: rost på bakluckan eftersom kanten på bakluckan tar i karossen vid stängning.
Tesla åtgärdade felet två gånger under garantitiden. De två första gångerna uppgav Tesla enligt Gnestabon att bakluckan var felinställd. Den justerades och lackades om.
Men när bilen fått rost på bakluckan en tredje gång var Tesla inte lika tillmötesgående som under garantitiden, som nu löpt ut.
Enligt Teslas tekniker var alla mått för tillpassningen av bakluckan korrekta. De ansåg att det var Gnestabon som orsakat rosten genom att han slängt igen bakluckan för hårt.
Skitsnack, anser Gnestabon, som intygar att han stängt luckan normalt och att Tesla har gjort flera förändringar på bakluckan sedan hans bil tillverkades och släpptes 2019.
Tesla vägrade att laga och ta kostnaden och uppmanade honom att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, om han var missnöjd med deras beslut, vilket han nu gjort – och fått rätt.
Att samma fel har återkommit efter så pass kort tid innebär enligt Arn att Tesla inte har åtgärdat felet på ett fackmässigt och varaktigt sätt och rekommenderar därför Tesla att avhjälpa det utan kostnad för Gnestabon.
– Jag har inte hört av Tesla än, men vi får hoppas att de tänker följa Arns beslut, säger Gnestabon till SN.