Enligt anmälan ska han ha beställt en helt ny Macbook air den 26 juni i år. Varan ska ha levererats den 28 juni och då ska han ha märkt att produkten hade en repa. Dessutom upptäckte han att ettårsgarantin på datorn redan aktiverats nästan ett år tidigare. Enbart en månad fanns kvar på garantin.
Enligt anmälan betalade han 13 987 kronor för datorn. Men kräver att priset istället blir 10 000. Han anser att han blivit utsatt för falsk marknadsföring.
Han klagade först till kundtjänsten på Power den 7 juli. Företaget ska enligt anmälan ha erbjudit 200 kronor som kompensation för repan. Kontakt med företagets kundtjänst anses av anmälaren ha varit undermålig. Företaget ska ännu inte hört av sig om någon kompensation för garantin som redan aktiverats.
Han skriver följande i anmälan:
"Jag anser att det är mycket allvarligt och oseriöst att företaget säljer en vara som ny och levererar något som var i drift för ett år sedan. Den borde ha sålts som outlet eller renoverad och ha prissatts i enlighet med detta. Alla mina försök att bli lyssnad på av dem har misslyckats. Efter tidigare kontakt har de slutat svara på mejl och aldrig ringt mig som de hade lovat."
Butiken som han beställt varan ifrån ska ha varit Power i Järfälla i Stockholm. Power är en stor elektronikkedja som har 269 butiker i norden, varav 29 i Sverige.