Gnestabo valde bort trygghetslarm

Förutom den fasta kostnaden till Gnesta kommun för att ha ett trygghetslarm i hemmet, kan kunden räkna med en uppringningskostnad varje gång larmet testas.

Gnesta2014-07-09 20:44

– Det ska vara en trygghet för kunden, att veta om att larmet testas dagligen av larmcentralen. Men bortsett från all teknik, måste jag som handläggare börja informera om den kostnaden, säger Elisabeth Gustavsson, biståndshandläggare på Gnesta kommun.

Det var en äldre kvinna som uppmärksammade kommunen på att uppringningskostnaden för varje test av trygghetslarmet ökat hennes telefonräkning. Sida upp och sida ner på telefonräkningen gick till ett och samma nummer hos larmcentralen.

En kostnad som hon inte ville betala utöver den fasta kostnaden på 200 kronor till kommunen, och hon valde därför att inte längre ha trygghetslarmet kopplat till sitt hem.

Elisabeth Gustavsson, biståndshandläggare på Gnesta kommun, säger att det var första gången hon hörde talas om att testet av larmet innebar en kostnad för kunden. Men poängterar samtidigt att det inte kostar kunden något när de larmar och får hjälp skickat till sig.

– Uppenbarligen blir det en kostnad vid varje uppringning när larmet testas. Men det kostar kunden ingenting vid en eventuell utryckning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om