Den Gnestabaserade låtskrivaren började sin karriär som basist i synthpopbandet Shanghai och sedan dess har det varit musik för hela slanten. Att det senare utvecklades till låtskrivande berodde på en förläggare.
– Jag började skriva på låtar som jag skickade över till honom. Han tog en låt vidare till producenten på TV i Litauen, som tog den vidare till en artist.
Samarbetet landade i låten "In my world" som framfördes av artisten Ruslanas Kirilkinas, en låt som slutade som sexa i den nationella uttagningen.
Sedan dess har Niklas Bergqvist haft flera framgångar i Melodifestivalsammanhang och skrivit låtar till artister som tävlat i de nationella uttagningarna i Litauen, Rumänien, Polen, Moldavien och Österrike. Låtarna har han ofta skrivit tillsammans med andra, så kallat co-writing.
Niklas Bergqvist beskriver låtskrivandet som en hobby, men inget som går att leva på.
– Från början var det jättekul att komma med i uttagningen överhuvudtaget. Nu när jag har gjort det några gånger är jag ganska realistisk med hur det blir. Jag går inte omkring och drömmer om att nu kommer jag att vinna. Det är mer en kul grej.
Den huvudsakliga inkomstkällan kommer från det egna bolaget där han arbetar med att hjälpa både erfarna och nya musiker med att skapa musik på olika sätt. Han har även lite nya Melodifestivalprojekt på gång vid sidan av.
– Jag arbetar med människor i andra länder som letar artister och så ska vi se om vi tar oss in i olika tävlingar.
Att länder i just Östeuropa är så intresserade av svenska låtskrivare tror Niklas Bergqvist beror på att Sverige är gångbart i sammanhangen, för att Sverige har vunnit många gånger och att Sverige står för kvalitet.
– Alla länder i Eurovision tittar mot Sverige.
Inbjudan till att delta i de nationella tävlingarna har han aldrig tackat ja till. Han säger att hade han känt att han hade en rejäl chans att vinna så skulle han tänkt annorlunda, men att det är svårt.
– Det finns superbra låtar som aldrig kommer med. Det är många faktorer som avgör om det blir en hit. Det är timing, rätt låt till rätt artist. I dag kan man inte komma till Mello och säga, jag har en bra låt, du måste ha hela paketet. En bra artist, en bra låt, en tanke om framförandet – då kan du ha en chans.