Gnestahem varnar för bedragare

Hyresgäster har fått påringning av bedragare som påstår att de vill komma och spola avloppsrören i folks hem. Men skojarna stöter på patrull från förvaltningen.

Gnestahems hyresgäster har fått påringning av bedragare.

Gnestahems hyresgäster har fått påringning av bedragare.

Foto: Anders Gustafsson

Gnesta2022-07-07 04:50

Gnestahem äger 9 00 lägenheter i Gnesta och har grundliga rutiner för att undvika att bedragare tar sig in i hyresgästernas bostäder. 

– I det här fallet är det en hyresgäst som fått påringning av någon som sagt att vi har givit order om att de ska komma och rensa avloppet, säger Conny Karlsson, förvaltningschef på Gnestahem.

Hyresgästen fattade misstycke och ringde förvaltningen.

– Och det är bra då vet vi att våra rutiner fungerar, säger Karlsson.

Gnestahem ringer alltid upp en hyresvärd om något i en lägenhet måste åtgärdas.

– Vi ringer oftast upp hyresgästen i fråga om vi måste komma in och ordna något. De får namn på entreprenören som ska komma och både de och vi är alltid legitimerade. Det är bättre att vi ringer hyresgästen, då vet vi att informationen kommer fram. Det är så vi säkerställer det, säger Conny Karlsson.

Vilka fel är det bedragarna vill rätta till i folks bostäder?

– Det kan vara alltifrån, el-fel eller att kylskåpet har gått sönder. Om vi har gått ut med att vi ska serva spisarna passar de här bedragarna på att ringa våra hyresgäster. 

Känner inte folk själva till om spis eller kyl- och frys gått sönder?

– Jo, men det kan också vara vi som måste se över dem. Det blir ju svårare om det handlar om avloppsrören eftersom en bedragare kan påstå att felet ligger längre bort i stammen och att de därför måste komma in och spola.

Gör ni polisanmälningar om de händer något?

– Det är hyresgästen själv som får ringa polisen, säger Conny Karlsson.

Det är vanligare med skojare under sommarhalvåret, enligt förvaltningschefen.

– Det är alltid såhär under sommarhalvåret. Vi har alltid fast personal på plats hela sommaren så vi kan rutinerna. Vi har kundvärdar och felanmälan också som de boende ringer till om något går sönder. Så vi har bra koll på vad som händer. Det är samma sak med falska fakturor som florerar runt under sommaren, man får alltid vara vaksam.

Hur många objudna hantverkare rör det sig om per år?

– Oj, det är svårt att svara på. Det finns nog ett stort mörkertal. Det är inte alltid hyresgästerna ringer till oss heller när de får de här samtalen. Det viktigaste för oss är ju att de inte tar sig in i lägenheterna.

De återkommande problemen med bedragare påverkar däremot inte personalomsättningen eller semestrar.

– Nej, vi har alltid jour dygnet runt och ordinarie personal på plats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!