– Eftersom Stockholm och Sörmland kommit överens om det här tidigare tycker vi att det är viktigt att man även fortsättningsvis försöker lösa frågan om pendeltågen, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i region Stockholm.
Hon syftar på överenskommelsen om utökade helgturer på Gnestapendeln, som löper ut nästa år. Sörmland vill inte förlänga avtalet, med hänvisning till regionernas gemensamma satsning på mer regionaltågstrafik kommande år.
Beskedet har fått en del kritik, inte minst från pendlarföreningen i Gnesta som länge lobbat för tätare turer på helgerna. Och nu har alltså frågan lett till debatt även i Stockholmspolitiken, efter en interpellation från vänstern som besvarades på regionfullmäktiges senaste möte.
Oppositionen menar bland annat att Mölnbo hamnar i kläm om inte överenskommelsen med Sörmland förnyas, eftersom pendeltågen av tekniska skäl måste vända i Järna.
– Våra invånare i Mölnbo har stor nytta av de här turerna åt båda hållen: Gnesta och Järna, menar Anna Sehlin.
Kristoffer Tamsons skriver i sitt svar att "dörren står öppen" om Sörmland vill diskutera en förlängning. Men han påpekar också att trafiken är beroende av plats på de redan trånga spåren, och att överenskommelsen redan från början var tänkt att löpa ut nästa år.
– Vänsterpartiet verkar ha glömt bort att det som nu sker kommunicerades redan för två år sedan.
Mölnbobor, som ju bor i Stockholm, hamnar lite i kläm här. Hur ser du på det?
– Det är inte praktiskt möjligt att vända i Mölnbo, därför kompenserar vi det med busstrafik istället. Men det här är ett klassiskt exempel på att järnvägen är underdimensionerad. Vi måste lägga mer pengar på de viktiga pendlarstråken, säger Kristoffer Tamsons.
Nyligen meddelade även SJ att man drar sig ur det nuvarande avtalet för regionaltågstrafiken med Mälardalstrafik, på grund av uteblivna biljettintäkter under pandemin.
Förtydligande: Gnesta kommun och Region Stockholm har finansierat de utökade helgturerna, inte Region Sörmland.