Gnestapendeln diskuterades i riksdagen

Både Moderaterna och Vänsterpartiet har lyft frågan om pendeltågstrafiken i riksdagen den senaste tiden.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Ann-Sofie Lifvenhage (M) diskuterade pendeltågstrafiken under en frågestund i riksdagen i december.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och Ann-Sofie Lifvenhage (M) diskuterade pendeltågstrafiken under en frågestund i riksdagen i december.

Foto: Magnus Grimstedt/Amir Nabizadeh/Sandra Nordin

Gnesta2021-01-08 10:00

– Det finns en lösning inom räckhåll och den är i princip gratis. Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt. Jag ser ingen annan anledning än att det saknas vilja att förändra, säger riksdagsledamoten Ann-Sofie Lifvenhage (M).

Det hon syftar på är de så kallade prioriteringsreglerna för järnvägstrafiken. Med dagens regler väger regional- och pendeltågstrafik lätt när tider på spåren ska delas ut. En av anledningarna till det är att den som pendlar till jobb eller skola tekniskt sett gör det på sin fritid, resan jämställs därför med en tur till ett museum eller en vän. En tjänsteresa med snabbtåg från Stockholm till Göteborg som görs på arbetstid räknas däremot som en arbetsresa, och väger därför tyngre.

Om arbetspendling istället skulle väga lika tungt som tjänsteresor skulle Gnestapendeln och liknande linjetrafik få bättre förutsättningar att få en tät och pålitlig turtabell, menar Lifvenhage.

– Vi måste få människors vardagspussel att fungera så smidigt som möjligt. Det här skulle lösa många problem.

Hon tog i december upp frågan under riksdagens frågestund. Infrastruktur Tomas Eneroth (S) svarade, men pratade i talarstolen främst om regeringens satsningar på nya stambanor.

Gnestapendelns förutsättningar har under december lyfts i rikspolitiken från fler håll. I en skriftlig fråga undrar riksdagsledamoten Jens Holm (V) vilka åtgärder infrastrukturministern tänker vidta för att förhindra försämringar på linjen, med anledningen av debatten kring helgturerna.

Eneroth svarar skriftligen att det är regionernas ansvar att ta fram tidtabeller, och att regeringen satsar rekordstora summor på underhåll av järnvägarna. Frågan om prioriteringsreglerna lämnar han dock obesvarad.

– Eneroth säger som vanligt att tågtrafiken är en viktig fråga, men lik förbannat blir det ingen verkstad. Det är frustrerande. Den här frågan får inte hamna i skymundan, jag kommer att fortsätta lyfta den, säger Ann-Sofie Lifvenhage och fortsätter:

– Jag kan ha respekt för att vi tycker olika om till exempel nya stambanor. Men att vi inte kan hitta enighet i den här frågan har jag väldigt svårt att förstå.

Det här är inte första gången som frågan om hur trafiken på järnvägarna ska prioriteras diskuteras i samband med Gnestapendeln, och sannolikt alltså inte den sista heller.

Tidningen har sökt Tomas Eneroth för en kommentar. Han hänvisar till sitt skriftliga svar på Jens Holms fråga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!