Det var i slutet på november i fjol som Gnesta förvaltnings AB valde att häva avtalet med byggföretaget Almroth byggnads AB, som ansvarade för att renovera simhallen på Freja. För att arbetet skulle kunna fortgå skrevs det kommunala bolaget nya avtal med de underentreprenörer som redan fanns på plats och var insatta i projektet.
– I ett sånt läge tar du över, du slutför projektet, säger Hans Persson, vd för Gnesta förvaltnings AB, till SN.
Men om en kommunal verksamhet skriver avtal för ett värde som överstiger drygt en halv miljon kronor måste en offentlig upphandling först göras. Och någon sådan inte tycks ha gjorts här.
Hans Persson vill inte berätta vilka summor det rör sig om i de aktuella avtalen. Gnesta förvaltning har också beslutat att sekretessbelägga avtalen "då det kan antagas att företagets ställning som part försämras om uppgiften röjs", som det står i beslutet.
Vissa undantag från upphandlingsreglerna finns, till exempel om det föreligger "synnerlig brådska" eller om det av tekniska skäl bara finns en leverantör som kan utföra arbetet. Enligt PO Håkansson på statliga Upphandlingsmyndighetens upphandlingsstöd ska alla undantagsbestämmelser tillämpas väldigt restriktivt.
– Synnerlig brådska handlar om saker som är helt utanför myndighetens kontroll, det kan användas för att åtgärda akuta händelser, säger han.
Som exempel tar han en upphandling av skolskjuts som gjorts i tid och enligt konstens alla regler, men där något av de ingående företagen begär en överprövning som gör att det drar ut på tiden. För att barnen, som har skolplikt, ska kunna komma till skolan kan en kommun då skriva avtal om skolskjuts, men för en kortare tidsperiod tills den ursprungliga upphandlingen kan avgöras.
– I en vanlig byggentreprenör är det vanligtvis inte möjligt, säger PO Håkansson.
Tekniska skäl kan enligt Konkurrensverkets webbsida avse att det bara finns en leverantör som kan utföra arbetet. "Det räcker inte att arbetena som behöver utföras är särskilt komplicerade och vanskliga utan det måste rent faktiskt finnas bara en enda leverantör som kan utföra arbetena över huvud taget", står det där.
– Det är den upphandlande myndigheten som får bevisa att det är omöjligt för någon annan leverantör att utföra jobbet, säger PO Håkansson.
Men när Hans Persson får frågan om de vanliga upphandlingsreglerna inte gäller när ett tidigare avtal har hävts svarar han bara att de ville göra klart bygget.
Även om det skulle innebära ett lagbrott?
– Vi ville göra klart bygget. Det här är någonting som man inte vill uppleva på nåt sätt. Att häva kontrakt är fruktansvärt jobbigt. Det är lätt att komma efteråt och vara kritisk, säger Hans Persson.