I ett förslag till kommunfullmäktige föreslår samhällsbyggnadsförvaltningen att godsmagasinet bör rivas för att i framtiden ge plats åt en ny matbutik. Något som tidigare varit på tapeten när kommunen presenterade sin centrumutvecklingsplan år 2018. Platsen ses enligt förvaltningen som lämplig för framtida handelsetablering.
Men det kan bli problematiskt, eftersom att magasinet är inom riksintresseområdets avgränsning då byggnaden anses besitta ett kulturhistoriskt värde ur ett riksperspektiv.
När samhällsbyggnadsförvaltningen förra året i december bad om ett yttrande om saken, svarade Sörmlands museum skriftligt att en rivning av godsmagasinet skulle minska det kulturhistoriska intresset av Gnestas järnvägsmiljö.
Av den anledningen motsätter sig därför museet att godsmagasinet skulle rivas.
– Nästan alla vet om att Gnesta samhälle har vuxit fram ur järnvägen. Byggnaden i sig bär därför mycket historia och kan berätta nånting, säger Eva Wockatz, antikvarie på Sörmlands museum.
En planering av ny bebyggelse i eller i närheten av något som bedöms besitta ett riksintresse för kulturmiljövården kräver en lämplig utredning.
Ett exempel på det kan vara en kulturmiljöanalys av platsen för att säkerställa att det som byggs inte påtagligt skadar det historiska värdet. En sådan tjänst har kommunen beställt av konsultbolaget inom samhällsutveckling – WSP Samhällsutformning.
I denna analys påpekar bolaget bland annat:
"Stadsbilden är känslig för rivning av viktiga symbolbärande byggnader som är viktiga för förståelsen av riksintressets funktionella samband."
För tillfället kan inte Länsstyrelsen inte ingripa. Då måste först ett beslut om rivningslov fattas, enligt Karin Gold Cox, länsantikvarie och enhetschef på Kulturmiljöenheten.
– Om beslutet överklagas är det Länsstyrelsen som prövar ärendet, säger hon.
Godsmagasinet byggdes 1949 och har varit i drift för väg och järnväg fram till år 1987, enligt kommunens uppgifter. På senare år har lokalen nyttjats för att bedriva en second hand-butik, innan kommunen sa upp avtalet år 2021.
Uppskattningsvis räknar förvaltningen med att rivningsarbetet kommer att kosta någonstans mellan en halv miljon till en miljon kronor. Asfaltering och iordningställande av marken beräknas kosta upp till en halv miljon kronor.