– Det mesta blir med Renault master eller en Toyota Pro ace. De kommer vara HVO100, säger Björn Rydberg, ägare till taxifirman i Vagnhärad som vann upphandlingen av badtaxi mellan Gnesta tätort och Klämmingsbergsbadet i sommar.
HVO100 är ett rent biobränsle, i stort sett identiskt med fossil diesel men ungefär sex kronor dyrare per liter på macken just nu.
Senast om en månad kickar den smått klassiska badtaxin igång igen, om än i sommar på grund av risken för bajsbakterier i Frösjön. Förutom minibussarna, som sväljer åtta personer, kan de badsugna få åka helt elektrisk Tesla. I den får fyra badgäster plats.
– Det är möjligt att vi kör med den om det är dåligt väder, säger Rydberg.
Om det under högsommaren blir så varmt att större grupper vill åka med den subventionerade transporten, som är gratis för barn och kostar 30 kronor för vuxna, sätter Rydberg in den något större bussen Sprinter.
– De kan vi inte tanka med HVO100 i dag. Vi hade en, men den blev stulen i helgen.
Gnesta kommun kommer inte att begära kompensation om mindre miljövänliga fordon sätts in, eller kräva bevis på att dieselfordonen verkligen tankats med HVO100, meddelar kommunen. Men fakturorna för biobränslet synar å andra sidan Sörmlandstrafiken, som Rydbergs kör åt till vardags.
Turerna går som vanligt, två ut och två tillbaka och taxifirman får betalt även om ingen åker. Totalt kan kostnaden för kommunen uppskattas till 120 000 kronor för tio veckors badtaxi sju dagar i veckan.