I dag drivs företaget av syskonen Per och Eva Bormark.
– Farmor och farfar drog igång företaget när de flyttade till Gnesta 1921, säger Per Bormark, som tog över butiken tillsammans med Eva 1991.
Butiken låg under uppstarten på Stenstagatan i ett hus som numera är rivet. 1923 gick flytten till Marieströmsgatan. Där höll man till ända fram till 1998 då flytten gick till dagens lokaler. I skrivande stund är en fjärde generation verksam i företaget.
– Vi är infödda i det här. Just det här med att se personer som köper doppresenter till barn som sedan växer upp och själva får barn och gifter sig är spännande. Man har hängt med under många år. Det är kul att kunna vara en del av Gnesta och se hur allt har utvecklats under åren.
Bakom butiksdisken rullar svartvita foton fram som visar glimtar från en 100-årig historia på en tv-skärm.
– Charmen med Gnesta är att det under alla år som vi har bott här har gått bra. Det har varit upp och ned och fram och tillbaka, men det har aldrig gått dåligt. Däremot har det varit vissa månader som går bra och andra som går lite sämre, men det är så det är.
När Per blickar tillbaka på åren som har gått lägger han vikt på flytten som ägde rum 1998.
– Det var ett jättestort och svårt beslut. Vi pratade om det nyligen och på hur lite koll vi hade. Den lokalen vi hade var 60 kvadrat – den vi flyttade till och har nu är 200 kvadratmeter. Det var jättemånga beslut som skulle fattas som vi inte riktigt var beredda på, men det har gått bra.
Att ladda inför firandet beskriver Per som en process som pågått under flera år.
– Eva och jag var med när vi hade både 70-, 75-, och 90-årsfirandet. Men det blev inte riktigt samma sak då. De två senaste åren har också gjort att man har kommit av sig lite grann i och med coronan och vi funderade på om vi skulle fira eller inte. Men vi kände att vi kör.
Förhoppningen är att företaget efter att Per och Eva har gått i pension ska kunna drivas vidare inom familjen.
– Det finns någon slags tanke om att det någon gång kanske landar i att det är mina döttrar som kommer stå här och jobba vidare. Det vore kul, men det finns ingen som skulle kunna tvinga dem till det.
Under de senaste två åren har Per också märkt en skillnad i kundkretsen.
– Vi har haft många nya kunder som har hittat hit. Vi ser en klar ökning av nya glasögonkunder och det känns jättekul.