2012 bodde 10 442 personer i Gnesta kommun. Siffrorna för 2013 har ännu inte kommit. I kommunstyrelsens senaste delårsrapport för 2013 stod det dock klart att det kan bli svårt för kommunen att nå sitt mål.
Det byggs alldeles för få bostäder i kommunen. Under 2000-talet har det i genomsnitt uppförts 50 bostäder per år. Efter 2015 väntas den siffran öka till 75 stycken per år. Men det räcker ändå inte när siffran hade behövt vara 100 nya hem om året. Fortsätter det i den här takten kommer invånarantalet landa på 11 100 om sex år istället för 12 000. Det visar kommunens befolkningsprognos.
– Vi är medvetna om att det just förra året (2013 reds. anm) byggdes väldigt lite. Det kommer dock se helt annorlunda ut 2014 när husen längs Thulegatan blir klara och man under året börjar med Frösjöstrand. Då kommer det bli över genomsnittet men det är fortfarande för lågt, säger kommunalrådet Johan Rocklind (S).
Johan Rocklind berättar att det är fler som står i kö till hyreslägenheter än vad det är till tomter. Gnestahem kommer att bygga ett antal lägenheter vid Frösjöstrand och Peab kommer dessutom att uppföra bostadsrätter.
Oppositionsrådet Ann-Sofie Lifvenhage (M) tycker att man framför allt måste jobba på att få fram attraktiva tomter där privatpersoner själva kan bestämma vem som ska bygga och hur det ska byggas.
– Jag hade hoppats på området i Laxne. Där finns sjönära billiga tomter där allt är framdraget men tyvärr har det varit motigare än väntat. Trycket har framför allt varit på tomter i centrala Gnesta. Där är Norra Vackerby en otroligt positiv utveckling, säger hon.
En generellt tuff bostadsmarknad och ökade krav på ekonomin från bankernas sida har inte direkt underlättat för Gnestas tillväxt. Att ha ett mål på 12 000 invånare är inte orimligt menar Johan Rocklind.
– Vi kanske inte når riktigt ända fram, men det är ändå rimligt. Kommunen kan bara stå för en del av byggnationen och vi kan inte styra helt och hållet om andra vill bygga här. Däremot så tvingar målet oss att tillhandahålla möjligheter, menar han.
Johan Rocklind och Ann-Sofie Lifvenhage är båda överens om att den bästa reklamen för kommunen är nöjda invånare som berättar om kommunen för andra. En bra fungerande skola och fritid är två tunga poster förutom ett fungerande pendeltåg. Någon "flytta till Gnesta-kampanj" som Nyköping har försökt sig på i Stockholms tunnelbanor lär det inte bli om man frågar Johan Rocklind.
– Vår bedömning är att stora kampanjer med reklam inte skulle ge ett sådant resultat som motsvarar satsningen. Däremot jobbar vi på att ha ett ökat ambassadörskap för bygden och kommunen. Den bästa marknadsföringen är ändå nöjda invånare och det är vårt huvudsakliga fokus.