Höstterminen har börjat – men inte för alla. De senaste fyra åren har inte varit som för många andra barn. Föräldern, som vi har valt att kalla Emma, har en son som mestadels har varit hemma. Han har flera diagnoser och känner stark ångest inför att gå till skolan.
– På den första skolan som han gick på fick han inget stöd. Den rektorn ville vänta och se. Han kämpade på men kollapsade av utmattning i trean.
Två skolbyten senare har Skolinspektionen konstaterat att Frejaskolan bröt mot skollagen. I beslutet skrev inspektionen att man anser att "Gnesta kommun inte har följt bestämmelserna om rätt till utbildning." Detta skrevs 2019. Sedan dess har antalet timmar som 13-åringen befunnit sig i skolan varit få.
– Redan 2019 var han så gravt utmattad att han inte kunde tillgodogöra sig de insatserna och har bara varit strötimmar i skolan. Han vill verkligen och kämpar jättemycket, men har på grund av att insatserna sattes in för sent utvecklat ångest i sådan utsträckning att han kollapsar eller kräks när han försöker.
Under vårterminen 2021 har han varit hemma från skolan i stort sett hela terminen. Emma kände maktlöshet över situationen och började söka efter lösningar på egen hand. Friskolan Magelungen i Södertälje dök upp i flödet. Skolan beskrivs ge särskilt stöd och anses vara specialiserade på så kallat "hemmasittarprogram". Där finns kompetens i KBT - kognitiv beteendeterapi.
– Både BUP, habilitering och skola anser att denna insats är vad han behöver. Skolan har ju nu satt in de insatser de har men behöver själva få in hjälp utifrån för att kunna skapa en fungerande situation.
Emma ansökte om en plats, och utredningen inom socialtjänsten fortlöpte i flera månader, fram till i juli då ett beslut fattades.
– De meddelade avslaget veckan innan jag fick yttra mig vilket är felaktigt. Jag upplever inte heller att de har tagit med allt från olika instanser och allt som min son har sagt utan har valt ut vissa delar.
Efter avslaget tog Emma kontakt med en jurist som är specialiserad inom skolfrågor, Maria Mohlin. Hon skriver i sin bedömning att "Det är oerhört viktigt både för XX, XX familj och samhället i stort att XX så fort som möjligt får sin rätt till utbildning tillgodosedd och att XX uppnår en skälig levnadsnivå."
– Det handlar om skolplikt och det är kommunens ansvar att se till att alla barn kan gå i skolan och ge dem det stöd som de behöver, säger Mohlin.
Hon menar att kompetensen finns på Magelungen i Södertälje.
– Många gånger hamnar de här barnen mellan olika aktörer som lägger ansvaret på varandra. Det slutar med att barn som mår dåligt inte klarar av att gå i skolan och ger stora konsekvenser för deras framtid. Det är dåligt av kommunen att inte ta det ansvar som de ska. De kostnader som skulle uppstå får man ändå sätta i relation till de kostnader som blir för en medborgare som inte har gått i grundskolan.
Vad anser du att kommunen borde göra?
– De måste gå vidare och ge de insatser som krävs. Här finns ett ansvar för flera nämnder. Utbildningsnämnden har ett ansvar att se till att alla barn går i skolan. Socialnämnden ska följa socialtjänstlagen och se till att alla invånare uppnår skälig levnadsnivå. I det här fallet har man inte tagit hänsyn till tvingande lagstiftning och barnkonventionen.