– Det är en oerhörd sak att förstå att man inte har något hem längre. Jag känner mig väldigt ledsen.
Heidi Tuikka är en av de hyresgäster vars hem totalförstördes i den våldsamma branden i Gnesta natten mot onsdagen. Hon låg och sov, när hon plötsligt väcktes av en smäll i taket, kände skarp röklukt och rusade ut.
– På mindre än en minut var jag och hunden ute, säger hon.
När räddningstjänsten kom och började försöka släcka, fanns fortfarande hoppet om att kunna rädda åtminstone delar av huset. Ett hopp som snart falnade för att till sist släckas helt, när det stod klart att räddningstjänsten var tvungen att låta huset brinna ner under för omgivningen säkra former. Ett och ett halvt dygn senare, på torsdagsförmiddagen, har väggar och tak rasat in och bara en ruin återstår av de sex lägenheterna.
Heidi Tuikka beskriver en känsla av kaos och uppgivenhet under brandnatten, när hon och hennes grannar bevittnade hur deras hem förstördes.
– Jag stod en lång stund med en granne och bara tittade, vi kunde inte göra någonting, säger hon.
Samtidigt berömmer hon bemötandet från räddningstjänsten, och det stöd hon och hennes grannar fick under natten. Efter att ha skrivit ett inlägg på Facebook, där hon berättar vad som hänt och att hon söker nytt boende, har många hört av sig och erbjudit hjälp, berättar Heidi Tuikka.
– Jag har fått så mycket respons. Det är jättefantastiskt!
Däremot delar hon den kritik som hennes grannar framförde mot hyresvärden redan på onsdagen. Heidi Tuikka berättar om stora problem med kyla i lägenheten – som kallast var det 11 grader – och om felanmälningar som inte hanterats.
– Jag har felanmält oerhört många gånger.
Först när lägenheten var helt utkyld fick hon hjälp.
– När jag sovit i vinterkläder och med tre täcken kom de ut akut och jag fick ett element.
Nu undrar hon hur grannarna i de intilliggande husen har det – och försöker samtidigt ordna nytt boende i Gnesta.
Tidningen har varit i kontakt med fastighetsägaren, som säger att de brister som uppdagats i huset har åtgärdats skyndsamt.
– Uppkommer det problem så tar vi i tag i det direkt och kontaktar hantverkare, säger Robin Ghanno, styrelseordförande i bolaget som äger fastigheten.
En hyresgäst har också fått hyresnedsättning, enligt Ghanno – som förnekar att felanmälningar inte tagits på allvar.
– Det stämmer absolut inte.