Regnet är inget hinder. Snarare tvärtom. En efter en traskar biobesökarna in genom Elektrons dörrar för att mötas av tre sorters cider, salta pinnar och salt jazz.
"Searching for Sugarman" smygvisades i och för sig redan härom veckan, men när digitalbiografen invigs officiellt är det med den hyllade filmen om Monica Zetterlund.
"Gärna 60-talskläder" löd uppmaningen i inbjudan, och Lotta Blomgren och Maria Hedelin har hörsammat den. Pastellfärgat och A-format kontrasterar lyckligt mot höstmörkret.
– Vi har sett fram emot det här hela veckan, säger Lotta.
Susanne Stamreus, kultur- och fritidschef i Gnesta kommun, är också 60-talsklädd och glad. En genomarbetad ansökan resulterade i juni i ett bidrag på 250 000 kronor från Svenska filminstitutet, och sedan dess har det gått fort.
På bara några månader har den gamla, nedgångna inredningen bytts ut till förmån för en fräsch retrokänsla. För att inte tala om bilden och ljudet! Åtta av nio Sörmlandskommuner – alla utom Oxelösund – har nu digitala biografer, och att Gnesta är sist ut av de åtta lägger ingen smolk i bägaren.
– Äntligen står vi här! Det känns jätteroligt, säger Susanne Stamreus.
Kommer då Gnestaborna att strömma till sin häftiga biograf? Susanne Stamreus svar är givet:
– Det är klart att de kommer! Med ett så gediget program!
De kommersiella filmvisningarna är det Eurostar som står för. Biografbolaget som är Sveriges fjärde största (efter SF, Svenska bio och Folkets hus och parker) gör det hela på entreprenad.
150 filmvisningar om året var ett krav i upphandlingen, och 150 filmvisningar om året ska det bli.
– Vi kör ett helt vanligt, blandat program med nya filmer. Det enda som inte funkar så bra på mindre orter som Gnesta är hårda actionfilmer, säger Richard Liljedahl, delägare i Eurostar.
Gunnel Nelzén, filmkonsulent på Film i Sörmland, är också lyrisk. Såklart.
– Förr var biograferna något "någon annan" skötte. När kommunerna engagerar sig händer det saker, säger hon.