På fredagsmorgonen ställdes sex pendeltåg till och från Gnesta, på linje 48, in. Personalbrist i samband med covid var orsaken, enligt SL.
Därmed har 17 pendeltåg längs sträckan ställts in hittills i januari.
– Det är covidbiten, men även personalbrist överlag, säger Tomas Gustafsson, huvudskyddsombud på facket Sekos pendelklubb.
– Det är alltid beklagligt när vi inte kan leverera den trafik som resenärerna förtjänar men utifrån den situationen som råder hoppas vi att resenärerna har förståelse, säger Niklas Ekström på operatören MTR:s presstjänst.
Även föreningen Gnestapendeln accepterar punktligheten på sträckan, som enligt MTR legat på 95 procent i januari och snittat 96 procent de senaste två åren.
– Jag har inte upplevt så mycket inställda tåg och förseningar i vinter, säger Benny Åberg, som också är aktiv vänsterpartist i kommunen.
Däremot är föreningen starkt kritisk mot att det under omkring tre timmar på helgkvällar inte går eller kommer några pendeltåg alls till Gnesta. Så har det varit sedan den 13 december och så förblir det i minst ett år enligt planeringen.
– Det är fullständigt katastrofalt för arbetspendlare. Regionen satte in ett extra regionaltåg och tog bort ett pendeltåg.
Föreningen jobbade hårt 2013 när det var på förslag att helt lägga ned Gnestapendeln, men aldrig har det varit hål på hela tre timmar i tidtabellen, säger Åberg.
– Att ha tretimmars är som att man går på likvaka. Många är förtvivlade.