När SN söker Björn Peterson, en av två som driver företaget Gnesta bostäder AB, svarar han på första försöket. Han bekräftar att de i dag har 32 lägenheter, varav 20 på Mariefredsvägen i Gnesta. Övriga tolv är på annan ort.
– Vi tyckte att det var kul med fastigheter, säger han kort, som svar på frågan hur det kom sig att de i oktober 2013 tog över Gnesta bostäder AB av Telge företagsinvest.
Förutom att vara hyresvärd är Björn Peterson inköpskonsult på ett företag i Stockholm, men han upplever inte att han varit svår att få tag på, eller att Gnesta bostäder är dåliga på att åtgärda brister.
– Nej, det tycker jag att vi gör, säger han, men utan att utveckla resonemanget.
SN har varit i kontakt med en av era hyresgäster som uppger att ni inte åtgärdat problem trots att han har påpekat dem vid flera tillfällen, vad säger du om det?
– Det får stå för honom, det är inte någon bild jag känner mig bekant med.
Astrid Öhman Asp, förhandlare på Hyresgästföreningen, känner till Gnesta bostäder. Hon har själv blivit kontaktad av hyresgäster som haft frågor kring det aktuella bytet av värmepannor.
– Ska de bytas ut så ska det inte drabba sittande hyresgäst, säger hon, och berättar att om de tidigare värmepannorna går att laga så ska det göras i första hand.
Även vad det gäller bytet av köksluckor så är det bara om hyresgästen själv gått med på att få nya luckor som hyran får höjas, eller vid byte av hyresgäst.
Förutom samtalen från oroade hyresgäster har hon själv inga dåliga erfarenheter från att ha förhandlat med Gnesta bostäder AB.
– De försöker i alla fall satsa och göra något med det där huset, säger hon.