– Säkerhetskontroller görs varje dygn, då kontrolleras bland annat säkerhetsbältena. Bussarna ska inte tas i bruk som bussarna inte är säkra.
Men vad som händer under dagen är svårt att styra över.
– Det är svårt för föraren att hålla koll vad som händer under resans gång. Min upplevelse är att det hör till ovanligheterna att bälten inte fungerar, men säger passagerarna något annat är det något vi måste titta närmre på och rätta till.
Enligt Thorslund finns det inget som säger att man inte får köra bussar med stående passagerare på motorväg.
– Jag önskar att det vore så, att det fanns regler som sa att man inte får ha stående passagerare. Men tyvärr, dit har man inte kommit ännu. Om ett fordon är klassat att ha stående passagerare i mittgången så finns det inget lagligt hinder att köra på motorväg. Hur bussen är klassad kan man oftast se på klistermärken längst fram vi föraren.
På Länstrafiken uppmanar man alla passagerare att höra av sig när de upptäcker brister.
– Vi jätteglada om man säger till föraren eller kontaktar oss på kundtjänst när det inte fungerar. Då får vi möjlighet att göra punktinsatser. Ser vi att det inte hjälper får vi intensifiera säkerhetskontrollerna också göra dem kanske två gånger om dygnet, säger Helena Ekroth, myndighetschef på Länstrafiken.
När det gäller överfulla bussar har Nobina själva mandat att sätta in extra bussar på dessa turer.
– Det utrymmet ska finnas. Vet de att vissa turer alltid är fulla kan de sätta in extra bussar, absolut, säger Ekroth.
De permanenta ändringarna står Länstrafiken själva för.
– Våra trafikutvecklare och kvalitetsuppföljare följer statistiken och planerar nya turer utifrån det, men det ändras bara i samband med nya tidtabeller. Men däremellan kan man lösa alltså överfulla turer med förstärkning, Länstrafiken jobbar hela tiden för en trygg och säker busstrafik.