När den förra konsumentvägledaren anställdes var konsumentvägledningen bara en del av tjänsten.
– I små kommuner som Gnesta blir det ofta så att man får kombinera flera tjänster. Den här anställningen var som samhällsvägledare där personen skulle vara en serviceperson med flera kompetenser. Det var jättesvårt att få tag på, berättar Kaisa Karlsson på medborgarkontoret.
När föräldraledigheten närmade sig fanns ingen ersättare trots att kommunen lagt ut annonser. I slutet av juni stod tjänsten tom.
– Lösningen blev att vi fick hitta rätt serviceperson till medborgarkontoret. Sedan fick vi köpa in budget- och skuldrådgivare från Södertälje, berättar Kaisa Karlsson.
Det betyder att det en gång i veckan, varje torsdag, sitter personal på medborgarkontoret och kan svara på frågor och hjälpa de som har en jobbig ekonomisk situation.
– Behöver man nå dem övrig tid går det dessutom att nå dem per telefon, säger Kaisa Karlsson.
Konsumentvägledning finns det dock ingen i dagsläget, i alla fall inte på papperet. Men en av de anställda som sitter i receptionen har utbildning i vägledande frågor hos Konsumentverket och kan ofta svara på de frågor som kommer, berättar Kaisa Karlsson och fortsätter:
– Så vi sitter inte helt utan. Dessutom kan vi andra också ofta hjälpa till ändå. Man får mycket erfarenhet och kunskap när man arbetar här, så det brukar lösa sig. Skulle vi inte kunna hjälpa direkt så vet vi vart vi ska hänvisa personen.
– Sen handlar det såklart om ekonomi också, avslutar Kaisa Karlsson
På Konsumentverket berättar pressekreteraren Peter Gustavsson att kommuner inte har skyldighet att tillhandahålla konsumentvägledning, även om det är önskvärt. Däremot måste kommunerna ha en budget- och skuldrådgivare.
– Dit vänder man sig om ens ekonomi håller på att gå överstyr. Då kan rådgivaren hjälpa till med att göra i ordning budgetar för att få bort onödiga kostnader och liknande. Sen kan de också hjälpa till med att ansöka om skuldsaneringar om det skulle vara nödvändigt, berättar Peter Gustavsson.