– Det är för att vi ska handla mat av lokala producenter. Det är hållbart för miljön och hållbart ekonomiskt. Jag tror de flesta gillar att handla lokalt, säger Karolina Lindström, som grundade gruppen i Gnesta.
Försäljningen i en reko-ring sker genom en Facebook-grupp, där producenter marknadsför sina lokalproducerade varor. Sedan skriver köparen en kommentar och väljer hur varorna ska betalas. Efter det är det en så kallad utlämning på onsdagar varannan vecka, där konsumenterna får hämta sina varor på en lokal parkeringsplats i Gnesta.
– Det bara att hålla utkik och kommentera på det man vill köpa, producenten lägger ut det den vill, säger Karolina Lindström.
För producenterna ser det ut som ett lyckat koncept. Enligt Karolina Lindström tog det bara några dagar för att få hundratals medlemmar i gruppen och flera säljare fick sätta köpstopp efter det höga köptrycket.
På parkeringen där utlämningen sker står Åsa Nyberg, med två fulla backar av getost och getmjölk.
– Vi har en gårdsbutik bara en mil härifrån, så de med bil åker dit. Men de som inte har det kan komma hit istället, säger Åsa Nyberg.
När en kund kommer fram till bänken för sin beställda ost kollar Åsa Nyberg bara av att namnet stämmer och sticker sedan ner osten hennes papperskasse.
– Vissa köper varje gång, andra kanske handlar varannan gång. Men det blir en del personer man känner igen, säger Åsa Nyberg.
Vanligtvis är det Anders Nilsen som driver Lövsunds växthus, men idag står Stefanie Schlosser på utdelningen med papperskassar fyllda med grönsaker. Varannan vecka har de utlämning på reko-ringen i Nyköping och varannan vecka i Gnesta.
– Det är perfekt, man förebereder allt och man behöver inte en stor markanad. Man har det förberett, sedan lämnar man bara ut allt, säger Stefanie Schlosser.
Reko-ringen är ett växande koncept i Sverige. Grupper finns i Piteå, Karlstad, Norrköping och en uppsjö av andra kommuner där någon har tagit initiativet och startat en grupp. Målet är då att möjliggöra möten direkt mellan konsument och lokalproducent, så att köp och försäljning kan ske utan mellanhänder.
Enligt Karolina Lindström behövs det inte särskilt mycket arbete för att driva en reko-ring, hon startade gruppen på nätet, sedan fick den sprida sina egna vingar.
– Det ska vara lokala produkter, sen är det upp till varje producent. Ingen får komma in och sälja kinaplast, säger hon.