Lösa skruvar orsakade tågurspårning

Det var i juli 2007 som X2000-tåget på väg från Göteborg till Stockholm spårade ur precis vid Gnesta station. Enligt Statens haverikommission, som har utrett olyckan, berodde urspårningen på dåligt åtdragna skruvar till en skyddskåpa.

GNESTA2009-12-21 18:12

Ingen skadades vid olyckan, som inträffade på förmiddagen den 26 juli 2007, men över en kilometer räls förstördes när ett hjulpar hamnade vid sidan av spåret i en hastighet av 180 kilometer i timmen.
Enligt rapporten från haverikommissionen hade en kontroll av skyddskåpan, som hörde till en accelerometer på tåget, gjorts innan avgången från Göteborg. En bidragande orsak till att skruvarna inte var ordentligt åtdragna kan ha varit att de som utförde reparationsarbetet aldrig hade gjort den typen av arbete tidigare.
Kåpans konstruktion gjorde också att det räckte med några dåligt åtdragna skruvar för att den skulle lossna.

Läs mer i papperstidningen, tisdag 22 december: Så har SJ löst problemen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!