– Vi har ett samarbete med SJ även om de slutar köra våra tåg så kommer de fortsätta sälja våra biljetter genom sina kanaler, säger Katarina Myrberg, pressansvarig vid Mälardalstrafiken.
Men enligt Mälardalstrafiken kommer inte en större grupp att påverkas.
– Vi ser att det är en minskande andel som använder automaterna. Det är en väldigt kostsam försäljningskanal sett till de som faktiskt använder dem.
Katarina Myrberg menar att digitaliseringen är en fråga som diskuteras brett inom resebranschen.
– Vi vill hellre satsa på nya moderna tjänster. Vi har en målsättning att hitta tjänster som är enkla även för dem som i dag inte använder dem.
Försäljningen kommer att ske genom Mälardalstrafikens egen app, webb och SJ:s andra försäljningsställen.
– Vi har sett en liten förändring i att fler kommer in och frågar. Vi brukar i första hand hänvisa till appen eller hemsidan, men alla har inte möjlighet att gå in där, säger Jörgen Johansson, butikschef på Pressbyrån i Gnesta.
För att lösa en biljett på Pressbyrån får man betala 100 kronor extra i administrationsavgift.
– På korta sträckor blir avgiften nästan dyrare än själva biljetten.
Lena Månsson bor i Gnesta och tror att det blir problematiskt för de som inte är vana vid att använda appar och webbsidor.
– Alla kan inte gå in på nätet och flera får det säkert besvärlig. Vi kanske får skriva en protestlista och se om det hjälper, säger hon.