Mikael Clemens och hans fru skulle ta Mälartåget från Gnesta till Stockholm, för att därefter ta ett SJ-tåg till Malmö. På perrongen i Gnesta får de beskedet att Mälartåg ställt in avgången och för att hinna med det anslutande tåget i Stockholm blir de tvungna att istället ta pendeltåget.
Omgående fyller de i det ersättningsformulär som finns på Mälartrafiks webbplats i tron om att de skulle få tillbaka de 224 kronor som de betalat för biljetterna som nu inte kom till användning.
Det dröjer inte länge innan de får halva beloppet återbetalat.
– Det framgick inte över huvud taget att det fanns några mer krav på oss efter det, bara att vi nu hade fått tillbaka halva beloppet, utan vidare förklaring, säger Mikael Clemens.
Han hör av sig till Mälartrafik och meddelar att han förväntar sig hela beloppet tillbaka eftersom biljetterna var outnyttjade. Där och då framstod det som osannolikt att en dryg veckas korrespondens med kundservice skulle krävas innan hela beloppet var återbetalat.
– Till en början meddelade Mälartåg att vi bara var berättigade till med halva beloppet med hänvisning till någon EU-regel. De menade att vi kunde ha tagit ett senare Mälartåg, vilket ju var ett rent påhitt för då hade vi missat Malmö-tåget i Stockholm, säger Mikael.
Först efter tre mejl får han beskedet att hela beloppet ska betalas tillbaka. Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik, hänvisar till EU:s tågpassagerarförordning.
– När en avgång ställs in räknas det som en försening om minst två timmar och då får man 50 procent av biljettpriset tillbaka om man väljer att fortsätta resan med nästa Mälartåg. Om resan däremot blivit meningslös med avseende på resenärens ursprungliga resplan så återbetalar vi motsvarande hela biljettpriset. Men då behöver vi återkoppling med kundservice.
Det krävs alltså att man som kund tar kontakt med kundservice i de fall där man inte har möjlighet att vänta in nästa avgång. Det framgår inte i beskedet man får om återbetalning på 50 procent.
– Det tyder på att de har satt det där i system, att så ofta som möjligt komma undan med att bara betala tillbaka hälften. Jag blir irriterad över sättet. På ren svenska är det ett jävla sätt att göra så, säger Mikael Clemens.