Peter Ericsson, toppkandidat för Miljöpartiet till EU-valet och Kukkamariia Valtola Sjöberg, kommunalråd och förste vice ordförande i kommunstyrelsen för Miljöpartiet i Gnesta, står på tågperrongen i Gnesta. Nästa tåg mot Södertälje avgår om 26 minuter. För att Gnestapendeln ska fortsätta rulla vill de satsa på höghastighetsbanor.
– I dag är problemet att pendeltrafiken håller på att knuffas bort helt och hållet därför att flera nya aktörer vill in på sträckan som går mellan Stockholm och Göteborg. Lyckas man bygga höghastighetsbanor och bygga ut delar av den planerade Götalandsbanan kommer det finnas gott om utrymme för att utveckla Gnesta kommun och satsa mer på pendeltågen, säger Peter Ericsson.
Kukkamariia Valtola Sjöberg berättar att processen om plats på spåret öppnas varje år. Och varje år ansöker också nya företag om att köra tåg mellan exempelvis redan den hårt trafikerade sträckan mellan Stockholm och Göteborg.
– Vi vill att man väger in lite samhällsnytta när man kör tåg på banorna. I Trafikverkets prioriteringsordning viktar man olika poäng för olika tåg. En affärsresenär som åker mellan Stockholm och Göteborg får högre poäng och är mer värd än pendlare mellan Gnesta och Stockholm. Om vi gör så här skulle båda få plats, säger hon.
Samtidigt skulle en färdigställning av höghastighetsbanor innebära en lättnad för många kommuninvånare som är beroende av pendeltågstrafiken.
– Att vi kan bredda platsen på spåren är helt avgörande. Det innebär att många skulle kunna andas ut och släppa den här skräcken för att de ska bli av med pendeltåget.