Missnöje får hyresgäster att flytta

Jörgen Paasila har bott på Mariefredsvägen 4 i Gnesta i närmare ett decennium. För två år sedan bytte fastigheten ägare, och sedan dess upplever Paasila att ingenting blivit gjort. Nu väljer han att flytta.

Foto:

Gnesta2015-05-20 22:56

När man kliver in innanför ytterdörren i Jörgen Paasilas lägenhet knarrar det till rejält från golvet. Eftersom toaletten ligger till höger om hallen är det omöjligt att gå på toa på natten utan att ljudet från golvet riskerar att väcka övriga personer i lägenheten.

Bakom badkaret i badrummet syns en stor öppning i våtrumstapeten, och parkettgolvet i vardagsrummet har så stora sprickor att Paasila en gång fick en blodblåsa under foten när han klev på en av dem.

I köket finns det lådor som saknar botten, trots att precis likadana lådor nyligen rivits ut i intilliggande lägenheter.

Allting har Jörgen Paasila berättat för hyresvärden, och bett om att få åtgärdat. Men utan resultat.

– Det började för två år sedan när de skulle fixa golvet i hallen, säger Paasila.

Paasila ville försäkra sig om att det inte skulle dyka upp några oväntade kostnader och ville därför veta att det fanns en försäkring som täckte jobbet. Mannen som kommit för att fixa det kunde inte svara och därför blev inget gjort.

– Min hemförsäkring täcker inte det, säger han.

Senare ringde hyresvärden upp och sa att om han inte kom och öppnade för hantverkaren på en gång så betydde det att han inte ville få jobbet gjort. Men just då var Jörgen Paasila på väg till Finland.

– När jag kom hem var vaktmästaren förbannad. "Du kommer få ett helvete" sa han till mig, säger Paasila.

Efter det har inga brister åtgärdats i Paasilas lägenhet.

När Jörgen Paasila hörde av sig om hålet i badrumsväggen gjordes en fuktskademätning och Paasila fick beskedet att det inte var någon fara. Men på andra vägar har han fått höra att lägenheten är fuktskadad.

När värmepannan i lägenheten gick sönder i vintras tog det två veckor innan den kunde repareras. Under tiden fick han och dottern klara sig utan varmvatten, och dessutom stå för extrakostnader för uppvärmning med direktverkande el.

– De sa att de väntade på reservdelar men de erbjöd aldrig en ny panna trots att de bytt hos alla runtomkring, säger han och menar att det är för att hyresvärden vill bli av med honom.

Även en granne som SN har pratat med har liknande upplevelser.

Enligt henne är hyresvärden okunnig, dåligt påläst och tar inte ansvar. Dessutom bollas ansvaret alltid över på den person – en av hyresgästerna – som är deltidsanställd som vaktmästare. Företaget har dålig framförhållning, och vilket bemötande man får beror på vem man är.

– Jag som hyresgäst vill inte få ett samtal på morgonen som säger att om två timmar kommer vi och gör jobbet, säger hon.

Jörgen Paasila tänker anmäla Gnesta bostäder till hyresnämnden. Samtidigt har han fått tag på en annan lägenhet och den första juni flyttar han. Precis som flera andra grannar har gjort före honom, enligt Paasila till stor del på grund av bristfällig skötsel och ett dåligt bemötande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!