Mobilapp ska hjälpa mot klotter

Gnesta kommun ville göra det lättare att felanmäla skadegörelse. Lösningen blev en app för mobiltelefonen som har blivit populär bland medborgarna.

För Patrik Andersson och Théres Östergren har appen blivit ett viktigt verktyg.

För Patrik Andersson och Théres Östergren har appen blivit ett viktigt verktyg.

Foto: Magnus Grimstedt

Gnesta2019-05-20 09:33

I maj 2016 presenterades den nya appen för Gnestaborna och sen dess har den blivit ett värdefullt redskap. Den som vill rapportera en skada går in i appen och väljer vilket område saken gäller samt om det handlar om en felanmälan eller en synpunkt. Det finns flera olika kategorier att välja mellan.

– Tidigare var det mera muntliga anmälningar och papperslappar. Det kunde ramla mellan stolarna. Vi ville få in alla anmälningar digitalt för att kunna få ut statistik och se hur många anmälningar vi får på ett år, säger Therés Östergren, teknisk administratör på Gnesta kommun.

Gatuchef Patrik Andersson berättar att appen är ett bra arbetsredskap för personalen ute i verksamheten.

– De har alltid telefonen med sig. Är de i Björnlunda kan de gå in och titta om det är något mer som ska fixas när de ändå är där, säger han.

Till en början fanns det lite barnsjukdomar i systemet där det var svårt att veta om ett ärende tagits emot.

– Vi var dåliga på att återkoppla ärendena, men nu återkopplar vi allting säger Patrik Andersson.

Ärendena från mobilappen ökar hela tiden och ligger nu mellan 500 och 700 per år.

– De ärenden som vi har absolut mest av är gatubelysning, det står nog för 70-80 procent. Vi har Vattenfall som belysningsförvaltare och de har också det här systemet. Så när man väljer belysning får de anmälan genom appen, säger Patrik Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om