MTR:s lokförare larmar om orimliga arbetstider

Arbetspass pĂ„ 12 timmar pĂ„ grund av personalbrist, och snart fĂ„r lokförarna pĂ„ Gnestapendeln Ă€nnu mer ansvar – nĂ€r tĂ„gvĂ€rdarna försvinner. Utvecklingen har fĂ„tt flera förare att sĂ€ga upp sig.

Kristoffer Johansson har jobbat som lokförare i över 20 Är.

Kristoffer Johansson har jobbat som lokförare i över 20 Är.

Foto: Magnus Grimstedt/Privat

Gnesta2022-08-19 04:55

Under en lÀngre tid har pendelresenÀrer i Gnesta fÄtt vÀnta i timmar pÄ att tÄgen ska dyka upp. Det efter att MTR tog över driften av regionaltÄgen i december 2021. Men enligt MTR har det varit en god utveckling.

– NĂ€r det gĂ€ller punktlighet har vi haft en vĂ€ldigt god utveckling sen vi tog över. Den senaste tiden har vi haft lite fler problem med punktligheten det har skapats en ny infrastruktur som ligger utanför vĂ„r kontroll. Men i stort sett sĂ„ har utvecklingen varit vĂ€ldigt god för pendeltĂ„gen, sĂ€ger Niklas Ekström, presschef MTR.

Personalbristen Àr inget nytt inom MTR, snarare börjar lokförarna att tröttna pÄ att bli beordrade att arbeta pÄ ledig tid. En lokförare kan i vÀrsta fall jobba tolv dagar i strÀck innan vila vilket gör att mÄnga sÀger upp sig, enligt Kristoffer Johansson, lokförare och ordförande pÄ fackförbundet Sekos lokförarklubb, pendeln.

– Vi har personalbrist och det Ă€r ingenting nytt egentligen. Det som Ă€r nytt Ă€r att MTR har börjat beordra folk att arbeta och dĂ„ blir det problem. Medlemmarna har ju ett liv utanför jobbet och nu börjar de dessutom att nĂ€rma sig grĂ€nsen för hur mycket de fĂ„r jobba. Vi har hamnat i en ond spiral, sĂ€ger Kristoffer Johansson.

En annan orsak till att lokförare vÀljer att sÀga upp sig Àr den kommande ensambemanningen. TÄgvÀrdarna kommer att försvinna helt frÄn Gnestapendeln.

– Man har bestĂ€mt att lokförarna ska vara sjĂ€lva pĂ„ tĂ„get och tillsĂ€tta fler kameror i stĂ€llet. Utfasningen börjar i september.

Enligt MTR ska man testköra tÄgen som under ett Ärstid installeras med kameror och ny teknik och gradvis frÄn och med i höst börja köra med enkelbemanning.

– Beslutet att ta bort tĂ„gvĂ€rdarna har tagits av trafiknĂ€mnden (I Stockholm, SN:s anmĂ€rkning) sĂ„ vi agerar ju pĂ„ uppdrag av trafikförvaltningen, sĂ€ger Niklas Ekström, pressansvarig pĂ„ MTR.

undefined
Kristoffer Johansson har jobbat som lokförare i över 20 Är.

Men pÄ trafikförvaltningen sÀger man att det Àr MTR:s beslut gÀllande vad man vill göra med sin personal.

– Att ta bort tĂ„gvĂ€rdarna Ă€r MTR:s beslut. Vi har tagit ett beslut att sĂ€tta in kamerautrustning sĂ„ att lokförarna kan se det arbetet som tĂ„gvĂ€rdarna utför i dag. Men vad MTR sedan gör med sin personal Ă€r helt och hĂ„llet arbetsgivaren pĂ„ MTR som avgör, sĂ€ger Anders Strömberg, presschef pĂ„ trafikförvaltningen i Stockholm.

Att MTR beslutat att ta bort tÄgvÀrdarna skapar stor oro för lokförarna, menar Kristoffer Johansson.

– Man vill inte vara sjĂ€lv ombord med 1 500 personer nĂ€r det hĂ€nder nĂ„gonting och det uppstĂ„r saker hela tiden i pendeltrafiken. SĂ€rskilt kvĂ€llar och nĂ€tter, det Ă€r mycket folk, trĂ„ngt och stökigt. Lokförarna kommer att vara mer utsatta Ă€n vad de varit hittills, sĂ€ger han.

Kristoffer Johansson anser vidare att servicen för resenÀrerna blir sÀmre.

– PĂ„ grund av att vi blir ensamma pĂ„ tĂ„get blir det sĂ€mre för resenĂ€rerna. Det kommer till exempel inte finnas tid att informera om saker i samma utstrĂ€ckning som tidigare. Och det kommer att ta lĂ€ngre tid för att lokföraren att ensam ta hand om olika hĂ€ndelser, sĂ€ger han.

Lokförare har traditionellt börjat sin karriÀr tidigt och stannat kvar i branschen tills de gÄr i pension.

– Men nu har vi sett en förĂ€ndring att folk byter bransch helt och hĂ„llet och det stĂ€ller ju större krav pĂ„ arbetsgivaren att fylla luckorna dĂ„. Det finns en stor del som Ă€r vĂ€ldigt missnöjda med sin arbetsgivare och sĂ„ har det varit Ă€nda sedan MTR tog över för fem Ă„r sedan. De kom in med dĂ„ligt rykte och nu Ă€r det Ă€nnu vĂ€rre och det har det inte lyckats vĂ€nda. Det har snarare blivit sĂ€mre, sĂ€ger Kristoffer Johansson.

Men Àven SJ har dÄligt rykte som arbetsgivare.

– Det ska man ju veta att SJ har ett jĂ€ttedĂ„ligt rykte. Det har ju varit samma schemakaos dĂ€r. Det som har gjort att MTR inte har tappat fler folk beror pĂ„ att de andra arbetsgivarna Ă€r ungefĂ€r lika dĂ„liga, det Ă€r som att vĂ€lja mellan pest och kolera, sĂ€ger han.

Samtidigt försöker MTR rekrytera fler förare.

– Det Ă€r ett kontinuerligt arbete och det gĂ„r bra. Det finns ett stort intresse för att bli lokförare. Vi har bland annat startat tvĂ„ nya kurser internt och sedan har Yrkeshögskolan ocksĂ„ kurser. I oktober startar en kull med 30 elever och i december en kull pĂ„ 30 elever. Men det tar tid att bli lokförare, det tar ungefĂ€r 44 veckor efter utbildningen till lokförare tills de kan komma ut i verksamheten, sĂ€ger Niklas Ekström, presschef pĂ„ MTR.

Det hÀr Àr MTR

MTR Ă€r ett eget bolag och Ă€gs av Hongkong sedan 11 december 2016 och avtalet strĂ€cker sig över tio Ă„r med möjlighet till förlĂ€ngning med ytterligare fyra Ă„r.  I avtalet ingĂ„r planering och drift av trafiken, stationsbemanning och underhĂ„ll av stationer och fordon. Avtalet Ă€r ett sĂ„ kallat incitamentsavtal dĂ€r ersĂ€ttningen för uppdraget huvudsakligen baseras pĂ„ utförd produktion och hur vĂ€l mĂ„len för bland annat kundnöjdhet, punktlighet och samverkan uppfylls.

KĂ€lla: MTR

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!