Rektorn för Frejaskolan, Peter Forsberg, ser de inställda proven på två sätt.
– Det är tudelat. Å ena sidan kan man förstå argument kring att det har varit en ansträngd höst. Men problematiken blir att det inte har sett ut så överallt, vissa kommuner och skolor har haft det värre än andra, säger han.
De nationella proven ställs in i sexan och nian, men kommer att genomföras i årskurs tre.
– Beskedet är lite överraskande. Det har varit ansträngt, men det kunde ha varit frivilligt. Jag tror att proven hade gått att genomföra i matte, engelska och svenska i nian.
Att inte kunna använda de nationella proven som ett mätverktyg ser han som en förlust.
– Lärarna kan sätta betyg utifrån vad de har, men i de nationella proven får man också tydliga instruktioner för hur man ska bedöma dem. Man tappar ett instrument för att det inte ska vara för mycket avvikelser. Det blir en försvagning och jag tycker att beslutet skulle kunna varit frivilligt.
Ungefär 160 elever i sexan och nian berörs av beslutet. Två av dem är Majken Engström och Minna Olsson går båda i årskurs nio på Frejaskolan.
– På ett sätt är det skönt eftersom det blir en stor press, men det skulle också kunna göra så att man höjer sig i några ämnen, säger Majken Engström.
Minna Olsson håller med.
– Det blir lite tråkigt. Jag tycker ändå att det är lite kul att se skillnaden från provet i sexan och i nian, och se vilka krav det är nu och var man hamnar, säger hon.