Ett medborgarförslag fick kommunen att återigen titta närmare på en eventuell gång- och cykelväg mellan de båda tätorterna. Kommunen valde att titta på alternativa dragningar där delar av det enskilda vägnätet skulle kunna utnyttjas. Men Samhällsbyggnadsförvaltningen konstaterade att det skulle krävas en omväg på närmare en kilometer för att ta sig över järnvägen. Då skulle cykelleden även passera över två privata tomter, något som inte bedöms som ett realistiskt alternativ.
Det innebär att kostnaderna ändå bedöms som för höga, och förvaltningen konstaterade således att en gång- och cykelväg mellan Björnlunda och Gnesta har en lägre prioritet med hänsyn till de höga kostnaderna.
– Samtliga partier ställde sig bakom det, säger Ann-Sofie Lifvenhage (M), kommunalråd i Gnesta.
Kommunen hänvisar också till den gång- och cykelplan som antogs förra sommaren och enligt vilken cykelvägar mellan kommunens tätorter kommer först på plats 6. Då, menar förvaltningen, är det viktigare att fokusera på att förstärka cykelnätet inom tätorterna.
Men när cykelplanen beslutades förra sommaren var partierna i Alliansen kritiska. "För oss är gång- och cykelväg från Gnesta till Klemmingsbergsbadet och till Björnlunda av högsta prioritet efter utbyggnaden av Storgatan", skrev de i en reservation.
– Vi ville gärna se en annan prioritering och det kommer också att ske förändringar utifrån den prioriteringsordning som finns i planen, säger Ann-Sofie Lifvenhage.