Över hälften av alla förvärvsarbetande Gnestainvånare arbetspendlar utanför kommunen – oftast till Södertälje eller Stockholm, vilket gör riksväg 57 mot E4 väsentlig.
– Jag åker på vägen varje dag om jag inte jobbar hemma. Emellanåt kör folk som kamikazepiloter känns det som, säger Oskar Sulin, projektledare på Scania Södertälje samt gruppledare för Vänsterpartiet i Gnesta kommun.
Att riksvägen mellan Gnesta och Järna behöver förbättras har även konstaterats av ansvarig myndighet. År 2030 beräknas nära 10 000 fordon per dygn trafikera sträckan – som idag präglas av varierade hastighetsbegränsningar och begränsad omkörningsmöjlighet.
– Under de senaste tio åren har det rapporterats cirka 150 olyckor längs sträckan, säger Trafikverkets projektledare Mats Berg.
Enligt honom kommer både säkerheten och framkomligheten bli bättre efter ombyggnationerna som ska påbörjas under våren.
– Vägen kommer bland annat utrustas med mitträffling som varnar om trafikanterna är på väg att lämna körfältet, säger han.
Strax innan Gnesta ska en ny rondell byggas.
– Den kommer att fungera som entré till tätorten och samtidigt markera att hastigheten sänks, säger Mats Berg som berättar att vägen även ska breddas i uppförsbackarna mellan Mölnbo och Gnesta.
– Där blir det ett tredje körfält som gör det möjligt att köra om tunga fordon.
Korsningarna mot väg 500 och väg 501 ska också byggas om och utrustas med belysning. Efter Mölnbo kommer korsningen mot Fristavägen att utrustas med vänstersvängskörfält medan anslutningen till Hölövägen får refug och belysning.
– Åtgärder kommer även vidtas vid vägens sidoområden för att förbättra sikten, säger Mats Berg som berättar att restiden mellan Gnesta och trafikplats Järna beräknas bli en–två minuter kortare när projektet, som beräknas kosta 199 miljoner kronor, är klart.
Under de närmaste 2,5 år blir det dock avstängda körfält med trafikljusreglering som förlänger restiden.
– I grunden är det bra att vägen byggs om, men jag kan se puckeln framför mig med störningar under byggtiden, säger Oskar Sulin.
Att förkorta pendlingstiderna och öka säkerheten är även något som efterlysts av Gnesta kommun.
– Vi är naturligtvis positiva till att man förbättrar vägen. Det är något som har diskuterats en längre tid och vad jag förstår så har byggstarten skjutits upp vid ett par tillfällen, säger Gnestas kommunchef Anders Axelsson.