Väg 57 ska bli säkrare för 199 miljoner kronor

Efter över tio års planering påbörjas ombyggnationer för 199 miljoner, längs väg 57 mellan Gnesta och Järna.

Strax innan Gnesta kommer en ny rondell att byggas som ska fungera som entré till tätorten och bidra till att hastigheten sänks.

Strax innan Gnesta kommer en ny rondell att byggas som ska fungera som entré till tätorten och bidra till att hastigheten sänks.

Foto: Linus Elsinen

Gnesta2024-04-19 06:23

Nyheten i korthet

  • Efter över ett decenniums planering kommer ombyggnationer för 199 miljoner kronor att påbörjas längs väg 57 mellan Gnesta och Järna i vår - för att förbättra säkerheten och framkomligheten.
  • Ombyggnationerna innefattar bland annat en ny rondell nära Gnesta, breddning av vägen i uppförsbackarna mellan Mölnbo och Gnesta, och ombyggnation av korsningarna mot väg 500 och 501.
  • Ändringarna är nödvändiga då vägen är en viktig pendelrutt till Södertälje och Stockholm, och det beräknas att nästan 10 000 fordon kommer att trafikera sträckan dagligen år 2030.

Över hälften av alla förvärvsarbetande Gnestainvånare arbetspendlar utanför kommunen – oftast till Södertälje eller Stockholm, vilket gör riksväg 57 mot E4 väsentlig.

– Jag åker på vägen varje dag om jag inte jobbar hemma. Emellanåt kör folk som kamikazepiloter känns det som, säger Oskar Sulin, projektledare på Scania Södertälje samt gruppledare för Vänsterpartiet i Gnesta kommun.

Att riksvägen mellan Gnesta och Järna behöver förbättras har även konstaterats av ansvarig myndighet. År 2030 beräknas nära 10 000 fordon per dygn trafikera sträckan – som idag präglas av varierade hastighetsbegränsningar och begränsad omkörningsmöjlighet.

– Under de senaste tio åren har det rapporterats cirka 150 olyckor längs sträckan, säger Trafikverkets projektledare Mats Berg. 

Enligt honom kommer både säkerheten och framkomligheten bli bättre efter ombyggnationerna som ska påbörjas under våren.

– Vägen kommer bland annat utrustas med mitträffling som varnar om trafikanterna är på väg att lämna körfältet, säger han.

undefined
"Jag hade hoppats att man skulle göra en 2:1-väg, men har förstått det som att den nu endast kommer att breddas något och utrustas med mitträfflor", säger Vänsterpartiets gruppledare Oskar Sulin som pendlar till arbetet via väg 57.

Strax innan Gnesta ska en ny rondell byggas.

– Den kommer att fungera som entré till tätorten och samtidigt markera att hastigheten sänks, säger Mats Berg som berättar att vägen även ska breddas i uppförsbackarna mellan Mölnbo och Gnesta.

– Där blir det ett tredje körfält som gör det möjligt att köra om tunga fordon.

Korsningarna mot väg 500 och väg 501 ska också byggas om och utrustas med belysning. Efter Mölnbo kommer korsningen mot Fristavägen att utrustas med vänstersvängskörfält medan anslutningen till Hölövägen får refug och belysning.

– Åtgärder kommer även vidtas vid vägens sidoområden för att förbättra sikten, säger Mats Berg som berättar att restiden mellan Gnesta och trafikplats Järna beräknas bli en–två minuter kortare när projektet, som beräknas kosta 199 miljoner kronor, är klart.

undefined
Mellan Mölnbo och Gnesta får sektioner av vägen ett extra körfält som ska underlätta omkörningar i uppförsbackar, där tunga fordon tappar farten.

Under de närmaste 2,5 år blir det dock avstängda körfält med trafikljusreglering som förlänger restiden. 

– I grunden är det bra att vägen byggs om, men jag kan se puckeln framför mig med störningar under byggtiden, säger Oskar Sulin.

Att förkorta pendlingstiderna och öka säkerheten är även något som efterlysts av Gnesta kommun.

– Vi är naturligtvis positiva till att man förbättrar vägen. Det är något som har diskuterats en längre tid och vad jag förstår så har byggstarten skjutits upp vid ett par tillfällen, säger Gnestas kommunchef Anders Axelsson.

Så påverkas du

Mitträffling ska läggas mellan körfälten. 

Åtgärder kommer även vidtas vid vägens sidoområden för att förbättra sikten. 

Mellan Mölnbo och Gnesta breddas vissa sektioner av vägen med ett "stigningsfält". 

Strax innan Gnesta byggs en ny rondell som ska fungera som entré till tätorten och bidra till att hastigheten sänks.

Mellan Gnesta och Mölnbo byggs korsningarna mot väg 500 och väg 501 om och utrustas med belysning. 

Korsningen mot Fristavägen, efter Mölnbo, utrustas med vänstersvängskörfält.

Anslutningen till Hölövägen utrustas med refug och belysning.

Busshållplatserna byggs om längs hela sträckan mellan Gnesta och E4, för ökad passagerarsäkerhet.  

Inne i Järna byggs korsningen mellan väg 57 och Storgatan om. Där anläggs även en ny gång- och cykelväg mellan Tavestavägen och Storgatan. 

Exakt datum för byggstart är ännu inte annonserat. 

Karta: Ombyggd korsning
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!