Vi har tidigare berättat om att det kommer sättas upp fartkameror längs med väg 57. Totalt kommer fem kameror ha placerats längs med vägen och effekterna blir enligt Trafikverket fler än bara sänkta hastigheter.
– Bullret minskar, koldioxidutsläppen blir lägre och vi räddar liv, säger Britt Lisra, utredare vid Trafikverket region öst.
Trafikverkets förhoppning är att alla kameror kommer vara uppe och i bruk till årsskiftet.
– När vi nu sätter upp kamerorna vill vi att hela sträckan ska upplevas som övervakad så vi kommer sätta upp dem med sådana mellanrum att det känns så.
Men det finns också risk att det tar längre tid än till årsskiftet.
– Ibland kan man behöva ta privat mark i anspråk och det kan göra att det drar ut på tiden. Det ska också kopplas el till kamerorna så det kan också dra ut på tiden – det beror på hur snabba elbolagen är.
För att kunna sätta upp kamerorna har också flera utredningar gjorts.
– Vi tittar på hur det ser ut med medelhastigheten på de här vägarna i jämförelse med den skyltade hastigheten. Medelhastigheten på vägen ska sedan vara över fem kilometer över hastigheten som finns på skyltarna.
Utöver det kriteriet har man också beräknat olycksrisken på vägen.
– Det har med både trafikflöde, hastighet och vägtyp att göra. Utifrån det finns det en kvot och en siffra som vägen ska uppnå. Vi kollar också om det har hänt olyckor på vägen tidigare och har en dialog med polisen för att höra deras iakttagelser.