– En lärdom, eller erfarenhet, vi fick med oss från arbetet med Tågplan 2014 var att vi behöver se över prioriteringskriterierna och det arbetet har vi nu precis startat upp.
Det säger Jonas Westlund, chef för enheten Försäljning på Trafikverket. Han förklarar att syftet med prioriteringskriterierna är att få fram vilket tågsystem eller tågtyp som har den största samhällsekonomiska nyttan. På så sätt ska arbetet med tågplanerna underlättas. Men när nya aktörer ville in på västra stambanan blev resultatet av prioriteringskriterierna inte så tydligt som Trafikverket önskar.
– Tanken är att kriterierna ska hjälpa oss att förstå vilket trafiksystem som ska gå före något annat, det är själva poängen. Nu blev det inte riktigt så. Vi har fått ifrågasättanden när det gäller till exempel godstrafik kontra persontrafik, har verkligen godstrafiken värderats rätt samhällsekonomisk nytta?
Det man nu gör är alltså att se till att regionaltåg, pendeltåg, godståg och så vidare får rätt "värde" i prioriteringskriterierna och kommande tågplaner. Om det betyder att de olika tågtyperna blir mer likvärdiga är för tidigt att säga, menar Jonas Westlund. Samma sak är det med vad översynen betyder för Gnestapendeln. Klart är dock i alla fall att Trafikverket kommer att jobba intensivt för att hinna med så mycket som möjligt innan försommaren och slutarbetet med Tågplan 2015 börjar.
Åsa Kullgren (S), ordförande för kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland är glad över att Trafikverket nu ser över sina kriterier.
– Vi vet ännu inte vad det får för effekter men det är klart att det är glädjande att man nu skruvar på dem (prioriteringskriterierna, reds.anm).