Självklart är det lågkonjunkturen som är den största, om inte den enda, orsaken till att Scania drar ner sin produktion. Hela lastbilsbranschen går uselt, kunderna har svårt att få lån för att köpa nya fordon.
De anställda i både Scania och alla dess dotterbolag ska i ett halvår ta helg redan på torsdagseftermiddagarna.
Kostnaden för avtalet delas lika mellan företaget och de anställda som får gå ner tio procent i lön och 20 procent i arbetstid.
Gnestabon Jörgen Lidström är en av de 12 000 som från måndag får fyradagarsvecka. Men han tänker inte ligga på soffan och ta igen sig bara för att han har ledigt på fredagar det närmaste halvåret. Han drar igång sitt enmansföretag igen, en byggfirma.
– Visst, det blir tio procent mindre betalt, men det blir inte jättejätte kännbart. Får jag jobba lite med min firma så löser det sig, säger han.
En snabb titt i Scanias senaste kvartalsrapport för de tre första månaderna i år är ger svaret på varför bolaget har problem. Jämfört med samma period förra året, innan lågkonjunkturen startade, har företaget tappat 95 procent av sin vinst.
Nu startar Scanias kortvecka
På måndag börjar Scanias stora besparingsplan. Överenskommelsen mellan fackförbunden och Scania kommer sig av att bolaget har tappat sin vinst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!