Bobutiken drivs av Linnéa Norén och Johanna Blomqvist som är franchisetagare för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Båda kommer ursprungligen från Gnesta och har länge arbetat som fastighetsmäklare på orten.
– Vi älskar vårt Gnesta och kan vår marknad utan- och innantill. Vi kan till exempel svara på vilken förskola som ligger bäst till och vilka aktiviteter som erbjuds, säger Linnéa Norén.
På kontoret har de sällskap en dag i veckan av Fredrik Laukus som representerar Länsförsäkringars bankverksamhet.
– Det är extra kul att Länsförsäkringar satsar på mindre orter och framförallt där andra banker stänger ner. Det unika med Länsförsäkringar är att vi är helt kundägda så att vi vill ju finnas lokalt nära våra kunder i Gnesta, säger han.
Bobutiken hjälper kunder med värderingar och försäljningar.
– Vi förmedlar alla typer av fastigheter från tomter och lägenheter till hus och mindre gårdar. Jag skulle säga att vi är den typiska lantliga mäklaren, säger Linnéa.
– Sedan är det många som ringer till oss som vill ha tips och råd. Det kan vara att de undrar om värdet på deras fastigheter ökar om de installerar solceller eller att de har frågor angående bolån eller marknaden för övrigt just nu, säger Johanna Blomqvist.
Linnéa och Johanna och har varit verksamma mäklare i 10 år respektive 16 år. De har varit anställda på ett annat företag i kommunen, men nu har de tagit steget till att starta eget och bli franchisetagare åt Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
– Det kändes naturligt för oss båda två eftersom vi har arbetat länge som mäklare på orten. Vi ville ha mer inflytande över hur vi ska bedriva det här hantverket som mäkleri faktiskt är, säger Linnéa.
Att de valde att bli franchisetagare för Länsförsäkringar beror bland annat på att de tycker att det är en fördel att Länsförsäkringar kan erbjuda sina kunder en helhetslösning genom samverkan mellan mäklare, bank och försäkring och att varumärket står för trygghet och kvalitet.
Bobutiken ligger i Cissis Heminrednings gamla lokal på Västra Storgatan 14. Lokalen har renoverats och är mysigt inredd för att ge en hemtrevlig känsla.
– Vi vill förmedla en känsla av att man kommer in i ett hem. Att man kan ta av sig skorna och gå i strumplästen. Det är den känslan vi vill förmedla i all vår verksamhet från kontoret till en visning, det vill säga att det ska vara hög kvalitet och en bra känsla rakt igenom, säger Linnéa.
– Vi är genuint intresserade av att hjälpa kunderna. Vi gör det yttersta och lilla extra i varje försäljning som är unik. Det är inte ovanligt att jag till exempel tar med Ikeakassar med inredningssaker och blommor hemifrån för att styla bostäder, säger Linnéa.
– Jag lånade ut mitt garage för att få ihop en försäljning. Kunden fick ha sitt magasin hos mig, säger Johanna.
De konstaterar att Gnesta har vuxit mycket de senaste åren och att det har byggts många nya bostäder.
– Förutom gnestaborna själva är det främst barnfamiljer från södra Stockholm som köper bostad i vår kommun. Gnesta känns tryggt när man har barn. Här finns allt från fin natur och service med butiker till ett brett utbud av aktiviteter medan storstaden nås på bara dryga halvtimmen, säger hon.
De har märkt att marknaden har mattats av.
– Det är mycket omkring som påverkar med elpriser, dieselpriser och matpriser. Räntorna är även högre nu så att visst vi får jobba lite mer i varje försäljning, säger Johanna.
– De senaste åren har man kunnat göra stora vinster på kort tid, men jag tror att man får ta tillbaka perspektivet att man köper ett boende för att bo. Man köper inte med perspektivet att sälja om två år utan man köper ett hem att trivas och bo kvar i en längre tid.