Under 2015 hade Gnesta kommun ett avtal med länsstyrelsen om att ta emot 20 personer som nyligen fått uppehållstillstånd i landet. När året nu är över kan man konstater att bara 15 togs emot inom avtalet, men att kommunen också hjälpte sju personer som inte föll inom ramarna för avtalet.
Under 2016 ska nästan dubbelt så många nyanlända svenskar få hjälp att etablera sig i kommunen. Något som Maria Johansson, integrationssamordnare, tror kommer att bli en utmaning.
– Vi har det besvärligt med bostäder, så är det överlag, säger hon, och utvecklar med att det är ett problem för många kommuner, men att det också är svårt att få bostad i Gnesta generellt sett.
Vad krävs för att kommunen ska klara av att följa lagen?
– Vi har ett väldigt bra samarbete med Gnesta hem, de gör vad de kan men det är inte säkert att de kan tillhandahålla alla lägenheter som behövs. Därför kommer vi också att annonsera på kommunens hemsida om att personer behöver bostad. Vi som kommun hyr inga lägenheter utan förmedlar bara kontakten till hyresvärdarna.
De personer som fått uppehållstillstånd i Sverige får etableringsersättning under två år, pengar som även ska täcka hyran. Som motkrav måste de delta i svenskundervisning eller andra arbetsmarknadsåtgärder som ingår i varje persons individuella etableringsplan.
– Tanken är att man ska vara färdiga för att söka jobb eller fortsätta med högre utbildning efter två år.
Tidigare har några lägenheter förmedlats från privata hyresvärdare i kommunen, och Maria Johansson kommer inom kort att inleda nya diskussioner med dessa.
– Vi ska försöka fixa det här, men vi behöver lite hjälp, säger hon.