– Vi har genom bland annat intervjuer borrat ner oss i det här, sett till vilka framgångsfaktorer som finns och kan skapas i Gnesta. Tanken är att vi ska jobba långsiktigt, programmet sträcker sig fram till 2020, säger hon.
En av punkterna är att göra Gnesta kommun till en attraktiv plats att driva företag i. Andreas Brucefors, produktförsörjningschef på Rekal:
– Vi vill att människor ska flytta hit och ta med sig sina företag i stället för att flytta hit och pendla ut. Jag tror att fördelen med Gnesta är att det ligger mitt i den sömländska landsbygden samtidigt som vi har närheten till Stockholm.
Kommunalrådet Johan Rocklind, S, ser fram emot att börja arbeta med programmet och poängterade att det kommer att gälla oavsett vad som händer efter valet 2014.
– Planen är att den ska hålla över tre mandatperioder, oavsett hur den politiska majoriteten ser ut. Det är en viktig signal till näringslivet.
Rocklind hävdade också att satsningen på näringslivet inte är ett sätta att ta upp kampen med Trosa som annars är känd för sitt företagsklimat.
– Vi har enbart utgått från våra egna förutsättningar och sneglar inte åt andra. Man kan inte lägga ett karbonpapper på en annan kommun, men vi kan dra nytta av varandra, säger han och får medhåll från Sandklef:
– Gnesta och Trosa är goda grannar, säger hon.
Programmet ska nu läggas fram till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för beslut.