Tanken efter ombyggnationen var att personalmatsal och musikverksamhet skulle samsas i samma lokal. Situationen har rört upp starka känslor bland brukare och personal på den dagliga verksamheten.
– Vi fick lägga ner vår verksamhet från en dag till en annan. En verksamhet som är väldigt viktig för våra brukare. Dessutom har vi inte fått möjligheten att informera brukarna om att det här skulle hända och många av dem är personer som behöver tid och ordentlig förberedelse på förändringar, säger tillförordnad enhetschef Erika Sandberg.
Sandberg är mycket skeptisk till planerna på att verksamheten ska samsas med kommunens lunchrastande personal. Speciellt med tanke på att det redan i dag finns ett fungerande kök två trappor ner där personalen på Åsbackaskolan hade lunchrum.
– Det känns jättekonstigt. Som skattebetalare i Gnesta skulle jag hoppa högt om jag fick höra att det läggs pengar på att bygga ett kök när det redan finns ett, säger Sandberg.
Anna Sandklef, chef kommunikation och samverkan på Gnesta kommun, var med och organiserade flytten till Åsbacka. Hon beklagar att kommunikationen inte funkade men säger att problemet nu fått en lösning. Hon säger också att det inte funnits några beslut om att musikverksamheten skulle behöva dela sitt utrymme, trots att det är den information verksamheten fått.
– Planerna på att musikverksamheten skulle dela utrymme med personalen var något vi pratade om på ett tidigt stadium, det har aldrig funnits något beslut på det. Vi har nu hittat en ersättningslokal på samma plan som kommer fundera som musikrum tills vi hittat en permanent lösning, säger hon.
Varför använder man inte det kök som finns ett par trappor ner som personalmatsal?
– Åsbacka är en fantastisk lokal med mycket utrymme. Men det är fortfarande många delar i det här som inte klara och vi har flera processer kvar att ta hänsyn till. Därför har vi varit tvungna att besluta vilka ytor vi dagsläget inte rör och det tidigare personalutrymmet är ett sådant.