Över en kvarts miljon extra läggs på skolan

Frejaskolan har beviljats ekonomiskt stöd för att stötta elever med särskilda behov. "Under de senaste åren har jag märkt ett större behov", säger läraren och talpedagogen Tina Björkas.

Tina Björkas (t v) arbetar som talpedagog och lärare på Frejaskolan. Lotta Kankaanpää arbetar som språkpedagog. Tillsammans arbetar de nu med projektet "Jag vill också".

Tina Björkas (t v) arbetar som talpedagog och lärare på Frejaskolan. Lotta Kankaanpää arbetar som språkpedagog. Tillsammans arbetar de nu med projektet "Jag vill också".

Foto: Privat

Gnesta2021-01-28 16:00

Projektet heter "Jag vill också" och går under SIS – särskilda insatser i skolan. Syftet är att involvera alla i elever så mycket som möjligt från förskoleklass upp till årskurs sex. 

– Tanken är att nå ut till barn med språkstörningar och barn med koncentrationssvårigheter som har svårt att delta i undervisningen och behöver undervisning på en annan nivå. Men de ska också skapa tydlighet för alla, säger Tina Björkas, talpedagog och lärare.

Projektet startades under höstterminen 2020 och kommer pågå till vårterminens slut i år. Totalt har Frejaskolan fått ett stöd om 275 000 kronor. Några av hjälpmedlen som Frejaskolan bekostat själva och som hjälper till i arbetet är hörselkåpor, sittdynor och bänkskärmar.

– Det hjälper kroppen mycket att slappna av och minska stress om man får de sakerna. Det kan också vara tydliga scheman för pauser och raster, och att man tydligt startar och avslutar lektionen för att eleverna ska kunna överblicka, se meningen och förstå, säger språkpedagog Lotta Kankaanpää.

Det är lärarna som utför arbetet i klassrummet men Tina och Lotta stöttar dem i arbetet. Ytterligare ett sätt att arbeta är efter tavelmetodiken. 

– Tavlan kan vara indelad med svart tejp där man till exempel längst till höger kan ha bilder på vad som kommer hända eller ha numrering med siffror för att göra det tydligt vad man ska göra under lektionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!