– Jag blir frustrerad att ett kommunalt och ett statligt bolag inte kan sköta sig. 10 kronor per kilowatt, det är ju astronomiska siffror!
Per-Olof Flodström och hustrun Kristin skakar på huvudet där de sitter bland nyuppackade flyttlådor och nyopererad hund, i villan i Gnesta.
När Per-Olof fick jobbet som frikyrkopastor på orten passade flytten från Dalarna fint eftersom det också förde dem närmare Kristins Stockholmsjobb inom pingströrelsen.
Det var mycket att stå i och först samma dag de flyttade in, 1 oktober, ordnade Per-Olof med nät- och handelsavtal för elen. Han använde en söktjänst för att hitta den bästa handlaren, vilket blev Södertäljebaserade Telge energi.
Eftersom han var så sent ute var han beredd på straffavgift, men blev glatt överraskad när han ringde nätägaren Vattenfall.
– De sade 'fint, vi sätter startdatum till 27 oktober, för Telge kommer inte hinna koppla in innan dess'. Och så bjöd de på elen fram till dess, berättar Per-Olof.
Sedan kom problemen.
– Konstigheterna började måndagen 30 oktober, Vattenfall skrev 'välkommen, Telge har inte lyckats koppla på elen'.
Paret tilldelades ett så kallat anvisningsavtal, till den skyhöga tariffen 10 kronor per kilowattimme i stället för mer normala 2–3 kronor.
Många timmar av telefonköer följde, där bolagen skyllde på varandra. Till slut tog en handläggare på Telge direktkontakt med Vattenfall, men det hjälpte inte. I stället fördes paret Flodström över till ett avtal hos Vattenfalls elhandelsbolag VF försäljning.
Men så, när tidningen fredagen den 11 november börjar ställa frågor går det fort. Telge hittar ett veckogammalt mejl där Vattenfalls elhandelsbolag anklagar sina kollegor på nätsidan för att ha "klantat till det" med ett "ganska allvarligt fel, då det bryter mot unbundling".
"Unbundling", eller åtskillnad, är ett krav inom EU: Nätägaren Vattenfall får till exempel inte gynna elhandlaren Vattenfall.
– Det är David mot Goliat, säger Telge energis presstalesperson Ann Lindenhierta, som lägger allt ansvar på den statliga bjässen.
Måndagen den 14 november ringer Vattenfall eldistributions kommunikationschef Eva Feldt tidningen och gör en pudel:
– Det här är ett väldigt unikt fall. Vi ser naturligtvis allvarligt på det här och ska utreda ordentligt vad som gått fel och vilka korrigerande åtgärder vi ska vidta för att det inte ska upprepas.
– Vi har åtgärdat det här så att kunden backats tillbaka till 27 oktober och fått Telge energi från start.
Eva Feldt förklarar att "systemet" la upp två olika ärenden för Flodströms när startdatumet flyttades.
Varför fixar ni detta först nu när en journalist hör av sig, trots veckor av samtal från Per-Olof Flodström?
– Som jag förstod det var det tillrättat redan när du ringde.
Nej, jag talade med er presstjänst och Per-Olof Flodström i morse (läs: måndag), då var inget löst. Vi började ringa i fredags.
– Mig veterligen har ärendet kommit till oss på Vattenfall eldistribution i dag.
Blir det någon ursäkt och kompensation till hushållet och Telge energi?
Det blir tyst i luren.
– Jag kan inte svara på om det är någon kompensation utöver det att vi åtgärdar, vi följer lagens regelverk, säger så Eva Feldt.
Flodströms har lagt massor av tid i telefonköer, får de ingen ursäkt eller kompensation?
– Jag ska framföra det internt.
Per-Olof Flodström andas ut åt att nu kunna komma iordning i villan och börja bada i el-badtunnan i lugn och ro.
Men han, som jobbat mycket med resurssvaga grupper, upprörs när han tänker på hur någon annan kunde ha drabbats.
– Jag känner tacksamhet till fria medier som även tar sig an sådana här små konsumentärenden. Men processen att förstå detta hade inte till exempel en invandrarfamilj med låg språkkunskap klarat av. De hade i månadsskiftet fått en räkning på 20 000–30 000 kronor.
Lena Jaakonantti är teknisk analytiker på tillsynsmyndigheten Energimarknadsinspektionen i Eskilstuna.
– Det är jättesvårt att svara om ett specifikt ärende, men det är jättebra att de tar tag i det. De stora nätföretagen har ju både elhandel och nätägande i samma koncern. Med vilken tunga talar man? Det är svårt även ibland att som tillsynsmyndighet veta – vem talar vi med? Kunderna vet inte heller alltid.
Vad kan konsekvenserna bli för ett bolag som Vattenfall som gör så här?
– Ellagen är kanske inte jättestark på unbundling. Det finns inte så mycket vi kan göra. Men det är självklart inte bra.